Robinsonmordene af Gretelise Holm

Oprettet: 20.10.2003 - 08:00

Bog: "Robinsonmordene" af Gretelise Holm

Kriminalroman - Journalisten Karin Sommer er taget til den lille ø Skejø for at skrive en bog om middelalderens hekseprocesser, men inden længe er hun involveret i opklaringen af en række mord på d

Gretelise Holm
2003
Aschehoug

Med "Robinsonmordene" har Gretelise Holm atter skrevet en vellykket kriminalroman med den midaldrende journalist Karin Sommer som hovedperson.

Da vi slap Karin i "Paranoia" (2002), havde hun fået god kontakt til en af sine eneste slægtninge, den aldrende tante Agnes fra Sejrø, og det er i dette idyliske øsamfund, vi møder Karin igen. Hun har taget 3 måneders orlov fra dagbladet, hvor hun arbejder, for at skrive en bog om hekseforfølgelser.

Netop ankommet til øen og godt installeret i Agnes hus ledsager Karin tanten til den tidligere overlærer Kviums begravelse. Midt under den højtidlige ceremoni opstår der tumult, da en af ældrecenterets beboere, Johanne, protesterer imod præstens ord om, at den gamle mand er blevet kaldt hjem til Gud. Hun mener, at han er blevet stemt hjem af Ørådet, ligesom i fjersynsprogrammet Robinson.

Alle slår selvfølgelig Johannes ord hen som senil snak, men da endnu en af de gamle på ældrecenteret dør uden påvist sygdom, er Karin Sommers mistanke vakt.

Under dække af at skulle skrive en række artikler om ølivet til sin avis starter Karin sin egen efterforskning og kommer ad den vej i kontakt med høj og lav i det lille samfund. Ingen slipper for mistanke, heller ikke den sympatiske, men noget svage læge Jørgen Wad, som Karin har forelsket sig i.

Markedet for de såkaldte femikrimier er umætteligt, især har kvindekønnet taget disse romaner til sig. Hvor Sverige og Norge har markante forfattere som Liza Marklund, Helene Tursten og Anne Holt, har Danmark desværre haltet lidt efter. Men heldigvis har vi nu Gretelise Holm, for "Robinsonmordene" har alt, hvad en ægte (femi)krimi skal have, nemlig en slagfærdig, men blid kvindelig hovedperson, et lille kærlighedseventyr og et krimiplot, der holder hele vejen igennem.

Aschehoug, 2003. 294 sider. Kr. 229,-