Vild verden af Gretelise Holm

Oprettet: 01.09.2003 - 08:00

Bog: "Vild verden" af Gretelise Holm

Simon fra Danmark og Omar fra Marokko er 18 år og ligner hinanden som tvillinger - De oplever hver for sig brændpunkterne i Europa og Nordafrika - og mødes igen, klogere på sig selv og verden<

Gretelise Holm
1993
Æseløre

Hvorfor og hvordan bliver man terrorist? Det giver Gretelise Holm et bud på i ungdomsromanen ”Vild Verden” fra 1993.

Den 18-årige ministersøn Simon fra Danmark dropper - til faderens store fortrydelse - ud af Gymnasiet, og drager til Marokko med en rygsæk på ryggen. Med i bagagen har Simon usikkerhed, utilfredshed og en følelse af utilstrækkelighed. I Marokko møder Simon tilfældigt den jævnaldrende Omar, som lever af at ”snøre” turister.

De to drenge ”bytter” liv, og Simon falder godt til i Omars familie. For første gang i sit liv føler Simon at han bliver respekteret og værdsat, og langsomt bliver han mere og mere interesseret i islam. Han tiltrækkes og fascineres af tre unge marokkanere, som trækker ham med i islamisk fundamentalistisk retning.

Omar flygter sammen med sin kæreste, som er truet af tvangsægteskab, til Europa og hans liv former sig derefter som en tour de force gennem alle tænkelige europæiske rædsler f.eks krigen i Jugoslavien og nazistisk racisme i Tyskland.

Gretelise Holm er journalist, og hun har gennem de sidste ti år skrevet flere fremragende romaner for både voksne og børn og desuden en del faglitteratur. Denne ungdomsroman udmærker sig ved at sætte et væld af politiske og etiske emner til diskussion. For blot at nævne et par stykker: tvangsægteskab, religiøs fundamentalisme, rig/ fattig, forurening, bekvemmelighedsflygtninge, rugemødre og kvindeundertrykkelse. Gretelise Holms journalistiske tilgang til emnerne slår tydeligt igennem i denne roman, og jeg vil måske hellere kalde det for sagprosa i romanform.

Romanen kan derfor med størst fordel bruges som debatoplæg i folkeskolens ældste klasser.

Æseløre, 1993. 258 sider