Mercedes-Benz Syndromet af Gretelise Holm

Oprettet: 01.05.2002 - 08:00

Bog: "Mercedes-Benz Syndromet" af Gretelise Holm

Vestlig bistand og effekten heraf i Zimbabwe, som det opleves af en kvindelig dansk jurist, da hun i forbindelse med nogle dødsfald - mord? - kommer ned under samfundets overflade.

Gretelise Holm
1998
Munksgaard/Rosinante

Journalisten og forfatteren Gretelise Holm har bl.a arbejdet 4 år i Zimbabwe, så hun ved noget om det land hun beskriver i sin nye politiske thriller.

En kvindelig dansk jurist rejser på vestligt sponsorat til Zimbabwe, hvor hun i forbindelse med nogle dødsfald kommer tæt på det kulturelle og politiske system i landet.

Samtidig kommer læseren også tæt på hovedpersonen, der samtidig med overvejelser om skilsmisse, har et par kærlighedsløse, men temmeligt lidenskabelige forhold.

Uanset om man på forhånd er interesseret i Afrika eller ikke, kan bogen sagtens læses som en spændingsbog, men den er samtidig et vigtigt indlæg i debatten om den vestlige verdens bistand til Afrika.

Titlen hentyder til den korruption, der finder sted: de rige bliver rigere, og de fattige bliver fattigere.

Munksgaard/Rosinante, 1998 - 302 sider

Andreas Kommode - 1. maj 2002