Jagten på Atlantis af Andy McDermott

Oprettet: 07.02.2010 - 22:43

Bog: "Jagten på Atlantis" af Andy McDermott

Arkæologen Nina Wilde og den tidligere SAS-soldat Eddie Chase drager ud på en hæsblæsende ekspedition verden rundt for at lede efter det sagnomspundne Atlantis - Et ældgammelt broderskab forsøger m

Andy McDermott
Asbjørn Skytte
Cicero

Den såkaldte arkæologiske spændingsroman er blevet en særlig genre indenfor thrilleren, og Andy McDermotts debutroman lægger sig smukt op af tidligere historier af samme slags.

Forskeren Nina Wilde mener efter mange års studier at have lokaliseret det sagnomspundne Atlantis’s placering, og den norske milliardær Kristian Frost tilbyder at finansiere en ekspedition. Sammen med Frosts datter Kari og den tidligere SAS soldat Chase rejser Nina dog først til Iran, hvor en lyssky kunsthandler tilbyder at sælge en artefakt, som angiveligt skulle stamme fra Atlantis.

I Iran støder organisationen første gang på det såkaldte Broderskab under ledelse af den magtfulde Qobras, og deres dagsorden er den stik modsatte af ekspeditionens.

Det viser sig, at de overlevende beboere fra Atlantis’ undergang forsøgte at genetablere et nyt Atlantis flere steder på kloden, og Ninas søgen fører hende derfor til regnskoven i Amazonas, hvor en ældgammel kopi af templet på Atlantis omsider giver hende de præcise koordinater til det oprindelige Atlantis i Cadiz-bugten. Det lykkes dog Broderskabet, som hele tiden er i hælene på ekspeditionen, at få sprængt resterne af Atlantis i luften, og Ninas søgen fortsætter nu til Tibet, hvor hun finder endnu en kopi af Atlantis.

Men både Broderskabet og også Kristian Frost dukker også op her, og nu får man endelig forklaringen på, hvilke skjulte hensigter de to parter egentlig har haft med deres søgen efter Atlantis.

Andy McDermotts historie får en til at tænke på film som Indiana Jones og Lara Croft, og ligesom hos disse personer er der fuld fart over feltet, og der er ikke grænser for, hvad heltene kan klare og overleve. Kulisserne og de arkæologiske fund er overdrevent eksotiske og er med til at understrege eventyret. Resultatet minder derfor alt andet lige om et filmmanuskript, og historien er hurtig læst, men også ligeså hurtigt glemt. Tomme kalorier i en smuk indpakning.

Historien ville unægtelig have vundet ved mere uddybende baggrundsbeskrivelser og bedre personkarakteristikker.

På engelsk er der i alt seks historier indenfor samme emnekreds om makkerparret Chase og Wilde.