I vores familie kan vi ikke lide ubåde af Thøger Jensen

Oprettet: 01.06.1999 - 08:00

Bog: "I vores familie kan vi ikke lide ubåde" af Thøger Jensen

40 superkorte noveller, om livet i den danske provins, der beskrives i små, tilsyneladende ubetydelige hverdagssituationer, stemningsbilleder, tanker og associationer hos hovedpersonerne.

Thøger Jensen
1998
Valby : Borgen

Den spøjse titel dækker titelnovellen i en af de ialt 39 oftest 1-sidesmå miniaturetekster i forfatterens debutbog. Andre titler er f.eks.: "Hans bedste ven er flyttet til Sæby" og "Så gælder det rumba". Den sidstnævnte begynder således: "Jens Christian har langt hår og er en ukuelig sportsdanser...".
Det daglige liv i det jyske gengives i præcist opfattede detaljer i en underspillet, humoristisk stil, som her i "rumba"-fortællingen: en olieglinsende hestehale, ... en tom spiritusflaske der lumsk ruller hen over det nordiske parketgulv...

Alt i alt er det charmerende novellette-bagateller, som man småklukker over i den korte tid, det tager at læse bogen. Bagefter tænker man på, om forfatteren, der her viser sine gode evner, mon kommer igen med et lidt større udspil.