I den grønne skov og andre udflugter af Palle Kjærulff-Schmidt

Oprettet: 01.08.1999 - 08:00

Bog: "I den grønne skov og andre udflugter" af

Instruktøren Palle Kjærulff-Schmidts (f. 1931) erindringer om samarbejdet med skuespillere og forfattere i den danske teater- og filmverden i 1960'erne og 1970'erne

1998
Christian Ejlers

Lån bogen på

Som Lars von Trier i dag er det kendte og omdiskuterede instruktørnavn, var Palle Kjærulff-Schmidt det i 60´ernes og 70´ernes Danmark. Med 2 års mellemrum har han udgivet sine 2 erindringsbøger, der samler erfaringer fra især hans professionelle liv.

Som søn af skuespilleren Helge Kjærulff-Schmidt var han nærmest født ind i teater- og filmverdenen.

I den første bog følger man den ret så usikre unge mand, der på et tidspunkt er heldig at blive assistent hos ASA , der dengang havde Morten Korch- og Far til Fire-film som speciale.

Håndværket læres her, men der gives et skarpt og festligt billede af den autoritære, altkrævende instruktør Alice O´Fredericks.

Ellers er det de positive portrætter, der dominerer. Først og fremmest hører vi om det spændende parløb med både Rifbjerg og Panduro. Specielt med Panduro bliver det et frugtbart venskab og samarbejde mellem to temperamenter, der blev udmøntet bl.a. i de TV-film, som med gode skuespillere i hovedrollerne på dramatisk vis afspejlede tiden og tryllebandt en hel nation. Morsomme klip får man også af indspilningen af Rifbjergs film "Weekend", hvor filmens 30-åriges erotiske forviklinger helt blev overgået af virkelighedens.

Finfølelse, indlevelsesevne og humor stråler ud af siderne, så man underholdes herligt, mens man i tekst og fotos genoplever en spændende dansk film- og teaterperiode. Palle Kjærulff-Schmidt var også med til at søsætte det absurde teater med forestillinger af bl.a. Ionesco og Beckett.

Man bliver klogere på en instruktørs mangesidige arbejde, og for alle der holder af skuespil og eftertankens fortællekunst er det et par dejlige bøger.

Christian Ejlers Forlag, 1996 + 1998.

BogWeb - 1. august 1999