Hvidtjørneskoven af Maeve Binchy

Oprettet: 10.09.2007 - 12:06

Bog: "Hvidtjørneskoven" af Maeve Binchy

Kreds af fortællinger fra den lille by Rossmore i Irland, om mennesker dér, hvis skæbner griber ind i hinanden og tilsammen tegner et billede af livet med alle dets begivenheder, morsomme, rørende

Maeve Binchy
Lene Schiøtt
Cicero

Kan en kilde i en skov forklare alverdens menneskelig ulykke? Det får man svaret på i den nyeste roman af Maeve Binchy.

Glæd dig til et hyggeligt gensyn med den irske succes-og feelgood forfatter Maeve Binchy, der i sin seneste roman "Hvidtjørneskoven", er vendt tilbage med en historie, der foregår i hendes fødeland, Irland. At den alligevel ikke lever op til tidligere udgivelser, fandt jeg ud af lidt hen af vejen.

Bogen foregår i Rossmore, en søvnig lille by, men i begyndende vækst, og derfor skal der måske anlægges en omfartsvej. Den skal gå igennem Hvidtjørneskoven, lige der hvor den berømte Skt. Annas kilde ligger. Efter sigende kan kilden udrette mirakler, hvis man tror på den - eller også er den noget overtroisk vrøvl. Omfartsvejen og kildens eksistenstrussel får borgerne op på dupperne, og det betyder dyb splittelse i bysamfundet.

Centralt i fortællingen står Fader Brian Flynn, der er i tvivl om sin rolle i et mere og mere verdsligt Irland, og som ikke ved, hvordan han skal tackle uenigheden i lokalbefolkningen. Men vi møder også mange andre menneskelige brikker i denne mosaik. Rossmore er bestemt befolket af mange kulørte skæbner: der er kvinden Clare, der blev misbrugt af sin farbror som barn; der er den enlige ældre kvinde, Vera, der rejser på singlerejse til Italien møder kærligheden, og der er Neddy, en tilsyneladende sent udviklet mand, der måske alligevel ikke er så tosset endda. Mange af Rossmores borgere har gennem tiderne søgt råd og vejledning ved kilden og selv Fader Brian tyr i pressede situationer til kilden.

Maeve Binchy skriver lige ud af landevejen, og der er hverken svære ord eller eksperimenterende litterære kneb. Romanen er typisk for Binchy, og selvom jeg undervejs følte mig udmærket underholdt, synes jeg ikke hun er på højde med sine første romaner på dansk. Her tænker jeg især på ”Ekko” og ”Gode venner” fra starten af 1990’erne. Det er som om, hendes romaner med årene er kommet til at ligne hinanden - meget. Hun har sin faste skabelon, og den er ikke fornyet meget, selvom hun da tager nye emner ind. "Hvidtjørneskoven" er passende weekend-ferielæsning - hurtigt læst og hurtigt glemt.

Oversat af Lene Schiøtt. Chr. Erichsen, 2007. 308 sider