Harens år af Arto Paasilinna

Oprettet: 21.09.2004 - 08:36

Bog: "Harens år" af Arto Paasilinna

En sommeraften rammer en kynisk og desillusioneret journalist en hareunge - Det får ham til at ændre sin tilværelse til en humoristisk beskrevet odyssé i de store, vilde finske skove

Arto Paasilinna
Päivi & Bent Sieburg
1997
Anastasia

En finurlig, humoristisk og spændende finsk roman om en mand, der skipper sit liv. Han stikker af fra jobbet og konen og lever i overensstemmelse med sig selv i den finske vildmark.

To stressede og desillusionerede mænd kører i en bil en sommeraften. De er henholdsvis fotograf og journalist på vej hjem til Helsingfors efter en researchopgave. Pludselig påkører de en harekilling, der hopper over vejen. Journalisten Vatanen står ud af bilen og finder den sårede hare. Han overvældes af så store følelser, at han bliver i skoven.

Resten af bogen handler om et års odyssé gennem Finland, hvor Vatanen og haren er uadskillelige. Vatanen ernærer sig som vagabond og skovarbejder. Hvert kapitel fortæller en historie eller en skrøne. De møder mange forskellige typer og inddrages i flere dramatiske og spændende episoder, f.eks. i en militærøvelse og i en forrygende bjørnejagt, der bringer dem til Sovjetunionen.

Begivenhederne bliver vildere, mere absurde og morsommere, som bogen skrider frem. Ind imellem er der fantastiske naturbeskrivelser. Som ikke-finne savner man et kort, og man får flere fordomme om finner bekræftet. Bogen er let at læse og underholdende, med en underfundig humor gives der en del samfundskritik.

Paasilinna (f.1942) har skrevet mange bøger. ”Harens år” fra 1975 er hans gennembrudsroman, som kom på dansk første gang i 1997. Der findes tre andre humoristiske romaner på dansk af forfatteren: ”Den lykkelige mand”, 1996, ”Kollektivt selvmord”, 1996 og ”Den hylende møller”, 2001.

Oversat af Päivi og Bent Sieburg. Tiderne Skifter, 2004. 189 sider. Kr 248,-