Gud taler ud af Jens Blendstrup

Oprettet: 15.03.2005 - 09:05

Bog: "Gud taler ud" af Jens Blendstrup

En selvbiografisk roman, hvor der fortælles om tilværelsen i parcelhuset i Risskov ud fra sønnens synspunkt, med faderen, Gud, i en absolut hovedrolle, på godt og ondt

Jens Blendstrup
2004
Samleren

"Danmark har tabt 1-3 til Sverige. Og Gud har låst Gerd Lillian inde i redskabsskuret. Det er hendes skyld."

Gud er Vor Fader, og her er det bogstavelig ment. Gud er far, gud er boss, og Gud er psykolog. Gud køber hus, og da hele familien - Gud, Gerd Lillian og de 4 drenge - skal flytte, sidder de bag i flyttebilen. "Flyttefolkene pruster og stønner. Tag en bajer, folkens. Gud har tid nok. Han bærer ingenting. Bortset fra selve jorden altså".

Gud er god, men kan også være ond og hævngerrig. Gud styrer familien med hård hånd, og familien lever med Guds fejl og mangler. Og fejl har Gud. Vi finder hurtigt ud af, at han drikker mere end godt er, og så bliver han ond. Han kommer i "prikke-øjnene-ud-på-larmende-unger-humør". Når så Gud får tømmermænd, er han den sygeste mand i verden, og alle skavanker falder på ham, lige fra helvedesild på næsen og influenza til sure opstød og rystesyge. Han får Gude-abstinenser og falder så i igen næste weekend. Selv guder kan dog falde dybt, og Gud får konstateret kræft, noget som får ham til at tage det roligt, men kun for en tid.

Bogen er sjov og sprudlende, men med en alvorlig undertone. Den handler både om denne sjove, skøre og lidt farlige mand og samtidig om, hvordan sygdom kan ødelægge liv. Selvom det måske kan føles som lidt for udleverende, er jeg ikke i tvivl om, at Gud var højt elsket af hele familien. Sønnerne mødes efter Guds død og hylder ham med relikvier og drikkevarer. Gud er Jens Blendstrups far. Bogen dækker perioden fra, hvor forfatteren er ganske lille, til Guds død ca. 30 år senere.