Toværelses med lykkelig udgang af Jens Blendstrup og Lars Gundersen

Oprettet: 16.06.2008 - 12:06

Bog: "Toværelses med lykkelig udgang" af Jens Blendstrup

Jens Blendstrup's tekster indgår i et samspil med Lars Gundersens fotografier - Billederne optræder i serier som variationer over tre motiver - En græsplæne set i fugleperspektiv omgivet

Jens Blendstrup
Lars Gundersen
Samleren

Angst for hulmure, definition af hvad flintestensdamer er, kontaktannoncer og et brev fra nummerologen! Fantastisk flot fotobog med finurlige tekster!

Fantastisk flot bog i tre meget forskellige dele:

I "Verdensfirmaet hjem, kære hjem" er facader set oppefra, spejlet i fire og sat sammen til en kasse med kig til græs i bunden/midten. Det giver nogle sjove, anderledes, spændende fotos der ledsages af fortællinger fra husene eller beboerne. Vi hører bl.a. om Mogensen der hulmursisolerer med svaler! "Mogensen forsøgte at slå sig ned som svaleindsprøjter, blå himmel og villavej i hulmuren, men mennesker er konservative, de troede ikke på at svaler kunne isolere som Rockwool og Leca-sten". Jens Blendstrup havde også noget med huller i væggen med i sin tidligere bog "Pludselig Flæben", mon han har udviklet en fobi - angst for hulmure?

I "Posthus Montmartre" er det det samme brev, men med meget forskelligt indhold. Lige fra kontaktannoncer over brev til en afdød far til en lurende vvs-mand, der klager over at en sofa står i vejen for det periskop han har monteret samtidig med diverse termostater!

I "Voyeur Jagtstuen" er der fotos med ledsagende, fiktive tekster fra hver kvinde! I virkeligheden er det nok digte, men med meget humor og den karakteristiske Blendstrupske pen; sprudlende sprogligt overskud og humor med kant! For mig er hvert digt en historie eller en meget kort novelle, men jeg er heller ikke den store digtlæser, så måske tager jeg fejl! Det er i hvert fald den mest underholdende digtsamling jeg nogensinde har læst med hypnotiserende, sanselige, smukke, kunstneriske og godt vinklede fotos.

Igennem hele bogen er der ting der går igen fra Jens Blendstrups "Pludselig Flæben". Udover angst for hulmure er der også her en kvinde der kan græde rigtig meget. I denne bog så meget at man kan riverrafte i tårerne! Sjovt på en alvorlig måde!

Bogen er en sjov idé, der virker for mig! Jeg vil nyde at åbne den igen og igen og bare lige læse et opslag af gangen! Eller bare et par linjer - f.eks. disse "Dinosaurusserne uddøde ikke. De overlevede som kvinder".

Hvis du kan lide Blendstrups tidligere bøger og sjove, lidt skøre bøger, så må du have fat i denne - også selvom du ikke plejer at læse digte!

Fotografier: Lars Gundersen.
Samleren, 2008. Ca. 195 sider.