Bombaygryde af Jens Blendstrup

Oprettet: 07.06.2010 - 10:17

Bog: "Bombaygryde" af Jens Blendstrup

Leif taber i matador til sin far og skal derfor i hæren - Leifs far mener nemlig, at det styrker unge mennesker - Desværre går det ikke helt som Leifs far havde regnet med

Jens Blendstrup
Samleren

Bombaygryde er en gryde fyldt med smag, underholdning, humor og bid - og Bornholm

Leif er 18 år, han har trukket frinummer til militæret og skal derfor ikke være værnepligtig. Det får hans far Uff hurtigt lavet om på. Uff vinder nemlig det Matador-spil han og Leif spiller en sen aften, og som vinder bestemmer Uff at Leif skal i trøjen. Han ringer og melder Leif til marineinfanteriet på Bornholm.

På Almegårds Kaserne på Bornholm møder Leif alle slags mennesker. Psyko-Gert, pothovedet Millo, Gnuen og stueformanden Benny fra den sorte firkant.

Leif er en meget usikker ung mand, som lader sig præge af alt og alle. Han vil gerne være som folk vil have ham, og det bringer han ofte ud i problemer. Det er meget morsomt at læse om hvor naiv Leif er og hvor mange roller han spiller i løbet af ganske kort tid.

Leif lider af søvnløshed - faktisk er han lidt bange for at sove, han tror man mister håret, og han kender til folk der aldrig sover bl.a. Shimon Peres, og det er en trøst for Leif.

Jeg kender ikke så meget til militæret, vel sikkert lige så meget som Leif, men hvor er det sjovt at høre om alle deres underlige regler og forkortelser bla. FUT, der ikke betyder Fysisk Udmattelse og Tortur som en af Leif soldaterkammerater prøver at bilde ham ind

I ’Bombaygryde’ vender Jens Blendstrup tilbage til nogle af personerne fra ’Gud taler ud’, og det er et glædeligt gensyn! Vi hører igen om Uff - også kendt som Gud og hans kone Gerd Lillian, den svenske mor, er også med. Tonen fra Gud taler ud er også til stede i Bombaygryde, humor med et stænk alvor, og så er det bedst.

Jens Blendstrup leger meget med sproget og ordene, og det er en fornøjelse at læse. Hvor meget Jens B. der er i Leif, ved jeg ikke, men rygterne om Leif/Jens må stadig leve på Almegårds Kaserne hvis det er sket i virkeligheden :-). Og ja, jeg venter bare på at høre mere om Leif.