Pludselig flæben af Jens Blendstrup

Oprettet: 10.04.2007 - 18:06

Bog: "Pludselig flæben" af Jens Blendstrup

Noveller, der skildrer absurde og tankevækkende episoder i personernes familie- og hverdagsliv og livet i parcelhuskvartererne - set og fortalt med en skæv vinkel og lun humor

Jens Blendstrup
Samleren

"Søn! Hvis du absolut skal flæbe bedes det foregå i køkken på afstand af fjernsyn".

Citatet er anslaget til Jens Blendstrups utroligt dejlige, absurde, morsomme og alvorlige novellesamling "Pludselig flæben". 17 fortællinger med sprogligt overskud, humor og flæben. Vi dumper lige ned hos ganske almindelige mennesker. Fra 600 øjne, der hviler på den samme klase bananer i Netto til Tage og Anne, der i "Hulmanden" får et hul bag køleskabet som truer med at suge dem ud, hvis ikke de ændrer deres liv og bliver ærlige.

Eller hvad med betragtningen i "Brevholderen", hvor den snart pensionsklare fader har opfundet en brevholder, der er svaret på hele verdens problemer. Tænk hvor fantastisk og absurd det ville være, om en brevholder var svaret på alt bøvl!

Og kommentaren til parforholdet i "Tyngde" om Nikolaj og Lulu. Nikolaj falder for Lulu, fordi hun er så glad og lykkelig, men hurtigt bliver det for meget. Han giver hende mere vægt på for at mærke livets tyngde, "Det blev nu snart en vane at gå med anden vægt end sin egen som Nikolaj kaldte det. Det klædte hende at bruge lidt af sin lykke på at bære sig selv". "Lulu så træt på ham. For første gang kunne hun godt lade være med at smile. Nikolaj blev ellevild. – Du er alvorlig, skat. Hvor er det godt".

En anmelder skrev "hvis der opstår pludselig flæben under læsningen af Jens Blendstrups nye noveller, må det være af glæde, ikke sorg". Og jeg er meget enig! Humoren er, som altid hos Blendstrup, en stor del af værket! Han har et meget stort sprogligt overskud og ligefrem sprudler af begejstring over at fortælle disse historier. Han skriver om vanvittige ting midt i hverdagen. Jeg opfatter samlingen som en kommentar til den måde, vi vælger at leve vores liv på. Huller opstår, hvis ikke vi er ærlige. Rummelige mennesker bliver forladt. Vi vil ændre hinanden og kritisere hinanden.

Må lige have et sidste citat med: "Kvinder, der holder gråden væk, får vand i kroppen" – så flæb kvinder, vi vil da ikke have vand i kroppen vel? Og mænd, hvis vi kvinder flæber fremover, så ved I hvorfor!

Uanset om du er til noveller eller ej, så SKAL du læse "Pludselig flæben". Den er bare for god!