Laterna vagina af Jens Blendstrup

Oprettet: 01.09.2000 - 08:00

Bog: "Laterna vagina" af Jens Blendstrup

Noveller om familieliv, kærlighed, parforhold og hverdagens lurende vanvid, fortalt i en let og munter, distancerende tone.

Jens Blendstrup
2000
Samleren

"Manden der blandt andet var en sko" hedder den første novelle i Jens Blendstrups anden novellesamling "Laterna vagina".

En kvinde kommer hjem fra arbejde og finder sin mand siddende nøgen under køkkenbordet. Mogens, som manden hedder, har i de sidste 10 år dagligt transformeret sig til forskellige ting - blandt andet en sko, men også "en grusgrav udenfor Horsens", "et amerikansk Pan-Am fly" eller "en dværghøne fra Lübeck, der har været blind passager i en foderstof lastbil, før den blev kørt over mellem Skjern og Vejle". Lyder det skørt? Det er det også! - Der er megen humor i Jens Blendstrups noveller.

En af de andre noveller, jeg holder meget af, er "Cykelhandler i marts". En ung mand kommer ind i en cykelhandel for at købe en kædelås til sin cykel for at afværge, at den bliver stjålet og sendt til Østlandene. Her vækker han en gammel cykelhandler af sin vinterdvale. Cykelhandleren er slet ikke klar til at modtage kunder endnu, det er alt for tidligt på året, hans kropstemperatur er endnu under tyve grader! Og mon ikke også kunden fortryder han gik ind i butikken i første omgang?

Er man til novellesamlinger, er "Laterna vagina" helt klart en anbefaling værd. Der er mange perler imellem, bl.a. titelnovellen "Laterna Vagina" og "Pinden". Men der er desværre også en del af novellerne, der ikke sætter sig så godt fast i erindringen. Jeg kan ikke sige om det skyldes min dårlige hukommelse, eller om det blot er et generelt træk ved novellesamlinger, at man kun husker nogle få af novellerne. Men under alle omstændigheder gav den mig lyst til at stifte nærmere bekendtskab med, hvad Jens Blendstrup ellers har skrevet.