Grønne grænser af Ester Bock

Oprettet: 31.08.2007 - 18:06

Bog: "Grønne grænser" af Ester Bock

Gennem skildringen af hverdagslivet i en østjysk dyrlægefamilie i årene 1945-55, gives et signalement af tidens politiske og sociale brydninger

Ester Bock
1988

Farverig fortælling om dyrlægefamilien Bech og et tidsbillede af efterkrigstiden i Danmark.

Med Grønne grænser starter slægtskrøniken om dyrlægefamilien Bech. Anden verdenskrig er så godt som sluttet. Hverdagen går videre.

Fortællingen skildres primært af de forskellige familiemedlemmer: faren Knud, moren Gudrun, døtrene Rosa, Bodil og Inger. Vi får indblik i deres indbyrdes forhold og forhold til mennesker omkring dem på den østjyske egn, hvor de bor. Vi får et billede, af hvilke drømme og håb de hver især har.

Knud har været hemmeligt forelsket i en anden kvinde, et udtryk for en længsel væk fra hverdagens trummerum. Gudrun er en lidt stereotyp husmor, hustru og kvinde, hvis største hemmelighed er, at hun blev gravid med deres første barn, inden de blev gift. Den ældste datter Rosa kan ikke komme sig over sin første og eneste forelskelse i den tyske soldat Peter. Den mellemste datter Bodil udvikler sig til en kæk og sprudlende mandemagnet, og den yngste datter Inger kan ikke komme ud af sin rolle som forkælet lillepige.

Det er en fortælling med temaer som ægteskab, familieliv, kærlighed, dagligdagens trivialiteter, politik og samfundsforhold. Det er tiden før fjernsynet. Det er tiden, hvor der endnu var tjenestefolk i de bedre stillede hjem. Det er tiden, hvor maskinerne begynder at gøre sit indtog.

Politisk er der et spændingsfelt mellem den ældste datter Rosa og familien. Rosa er glødende kommunist, og forældrene ligger politisk på højrefløjen.
”Tænk, at de var så egoistiske. Mon de nogensinde rigtigt har set baggårdene i Århus, hvor de tynde blege pjaltede børn løb rundt? Og i København var det endnu værre. De gik rundt herude i de fede plovfurer og troede, at verden flød med mælk og honning”

40’er og 50’er-stemningen kommer til udtryk ved den jargon, der var karakteristisk for tiden, såsom ”din odder” og beklædningen, såsom New Look kjole, slacks, meleret cottoncoat med raglanærmer mv.

Jeg synes, det er en farverig og mangfoldig fortælling. For alle, der kan lide en god slægtsroman, og der er mere at hente i fortsættelserne Tonefald, Længdespring, Flyv fugl, Vokslys og Mens graven kastes.