Faraos øje af Erik Juul Clausen

Oprettet: 22.02.2005 - 11:56

Bog: "Faraos øje" af Erik Juul Clausen

Kriminalroman - Ca 1500 før vor tidsregning skal Eusebio, der er en detektiv fra Kreta, for faraoen Hatshetsup opklare mordet på en af hendes ministre.

Erik Juul Clausen
2004
Hovedland

Gravrøverier, mord, bogtyverier, tyrefægtninger, vulkanudbrud og naturkatastrofer er vigtige elementer i denne underholdende og spændende historiske kriminalroman.

Romanens ramme er Kreta og Egypten for ca. 3500 år siden. Hovedpersonen er sangskriveren Eusébo, som er en midaldrende, overvægtig, vittig og selvironisk antihelt.

Eusébo har fornærmet kong Minos med en af sine viser og bliver landsforvist, på trods af at han netop har opklaret et mord i kongens palads. Eusébo drager derfor i eksil i Egypten, hvor han køber den farverige og intelligente slavinde Djugathani, som hurtigt bliver en loyal og nødvendig livvagt.

I Egypten har den kvindelige farao Hatshetsup hørt om Eusébos ry som detektiv. En af Hatshetsups ministre er blevet myrdet i et aflukket gravkammer i "De Dødes By", og Eusébo bliver tilkaldt for at opklare mordet. Senere bliver han kaldt tilbage til Kreta af Kong Minos for at opklare flere mystiske hændelser.

Ved siden af de to velfungerende plot indeholder romanen også en meget fascinerende skildring af den antikke verden. Vi oplever hverdagslivet gennem hovedpersonens humoristiske og eftertænksomme tolkninger. Da vulkanen Thera på Santorini eksploderer, flettes Atlantis-myten fint ind i historien, ligesom Egyptens 10 plager også spiller en central rolle i romanen.

Romanens fantastiske miks af historie og intriger er i høj grad med til at holde spændingen til sidste side, og jeg glæder mig til at læse flere af Erik Juul Clausens bøger.

Hovedland, 2004. 397 sider. Kr. 298,-