Et øje rødt af Jonas Hassen Khemiri

Oprettet: 14.02.2005 - 17:04

Bog: "Et øje rødt" af Jonas Hassen Khemiri

Halim er en teenagedreng af arabisk afstamning, andengenerationsindvandrerdreng, som bor i Söder i Stockholm, og som dagdrømmer om sin plads i samfundet, og om de store planer han har for sig selv<

Jonas Hassen Khemiri
2004

En tankevækkende, rørende og morsom roman om en ung tankesultans problemer med at finde sit ståsted i den svenske virkelighed.

En mand uden sprog er som en kamel uden pukkel – værdiløs. Denne talemåde lærer Halim af den arabiske kvinde Dalanda fra et indvandrerkvarter i Stockholm. Halim er flyttet til Söder, fordi hans far efter moderens sygdom og død ønsker at starte på en frisk og fjerne Halim fra indvandrermiljøet. Men Halim søger tit tilbage til Dalanda på bænken, hvor hun fortæller om den arabiske kulturs overlegenhed. Hun forærer Halim en notesbog, hvori han kan fastholde sine tanker.

Halim kan ikke skrive arabisk, endnu. Han skriver derfor det herligste, ukorrekte perkersvensk - med vilje, for han tager afstand til alt, hvad der er ægte svensk. Halim er født i Sverige, går i niende og er en utilpasset andengenerationsindvandrer, der har problemer med identiteten. Han opfatter sig selv som den "perkertype, svenssonerne hader mest: revolutionsperkeren, tankesultanen. Den som gennemskuer alle løgne og aldrig lader sig narre."

Da skolens ledelse beslutter at droppe modersmålsundervisningen, noterer Halim: "Jeg tror fra nu af kællingerne kommer til at fortryde de prøver at lave Halim om til en pukkelløs kamel og nu der er totalkrig for slægtninger til Hannibal og Saladin overgiver sig ALDRIG." Halim overmaler skolen med sorte stjerner og måner. Hans støttepædagog kommer stort set altid til kort, for Halim trykker på muteknappen i hjernen, så snart han fornemmer, at nogen vil have ham til at opføre sig som en latterlig svensson.

En af dem, der gerne ser, at Halim bliver velintegreret, er hans egen far. Han ved af bitter erfaring, hvad det vil sige ikke at kunne sproget.

Halim er splittet mellem de to kulturer, og hans optegnelser skildrer troværdigt, hvad der foregår i hovedet på ham. Bogen tager fat om en væsentlig problemstilling, også her i landet, og Halims sprog har sin helt egen charme. Oveni problemerne med at finde sin kulturelle identitet tumler Halim som enhver anden teenagedreng med sit image, sit udseende, ensomhed, piger, savnet af sin mor osv.

Khemiri er svensk-tuneser og har skrevet en rørende og morsom roman, der giver stemme til en type, vi hører vældig meget om, men kender umådelig lidt til. Oversat af Benni Bødker. Gyldendal, 2004. 239 sider. Kr. 225,-

Læs mere om Jonas Hassen Khemiri