En mørkere himmel af Mari Jungstedt og Ruben Eliassen

Oprettet: 29.01.2016 - 11:48

Bog: "En mørkere himmel" af Mari Jungstedt

En lyshåret kvinde findes død på klipperne på Gran Canaria. Måden hun ligger på, leder tankerne hen på et kunstværk.

Mari Jungstedt
Ruben Eliassen
Kamilla Jørgensen
People's Press

Velskrevet og intens krimi der foregår i svenskerkolonien på Gran Canaria. Plottet holder hele vejen og opklaringen følges med spænding og flere mistænkte undervejs.

Sara – svensk journalist på den skandinaviske avis Dag og Natt – og Kristian – svensk-norsk konsulent og tidligere politibetjent – blandes begge ind i opklaringen af voldsomme mord på to kvinder. De opdager en sammenhæng mellem den måde kvinderne er anbragt på og forskellige kendte kunstværker men har svært ved at regne ud, hvad morderen vil fortælle med de arrangerede lig. Der er flere mistænkte undervejs – bl.a. yogacenterejeren Frank Hagen, som har været tæt på begge ofre, men opklaringen skrider kun langsomt frem.

Sideløbende med mordsagen, fortælles en historie fra tidligere, hvor man følger Adriana og dennes søn David fra tiden efter deres mand og far druknede på havet til nu ti år senere.  Også de har i perioder været tæt på Frank Hagen, der synes at komme mere og mere i centrum. Historierne flettes efterhånden sammen til en helhed, og spændingen intensiveres i jagten på den eller de skyldige.

Både Sara, Kristian og politikommissær Diego Quintana er personer, man glæder sig til at møde igen. De fungerer godt og er interessante med hver deres historie, som man gerne vil kende mere til, men heldigvis på en måde, der ikke tager fokus fra mordsagen. Det er anderledes på den gode måde, at handlingen foregår på Gran Canaria i et lille samfund, og især hvis man er stedkendt, må det være ganske interessant, da både byerne, findestederne og området i det hele taget beskrives i detaljer.

Det fungerer rigtig godt med de to sideløbende fortællinger, der til sidst bliver til en.  Også personerne – både hoved- og bi personer – lever som altid hos Mari Jungstedt. Hun har en fantastisk måde at beskrive både morder og offer på, der gør, at man altid synes man kender og forstår dem. Det bliver bestemt en ny favorit krimiserie, og historien bliver kun bedre af, at der er to forfattere om den.