En af dagene af Vagn Predbjørn Jensen

Originaludgave: 2000

Vagn Predbjørn Jensen
2000
Tiderne Skifter

Christian vågner om natten og må endnu en gang op for at lede efter Ruth. Hun har fundet nøglen og er gået ud i nattøj.
Christian ved, hvor han skal hen: ned på stranden til det sted, hvor deres søn druknede for mange år siden - kun 11 år gammel. I skyndingen husker Christian badekåben, men glemmer skoene: bare Ruth nu ikke bliver syg - og bare der ikke er nogen, der ser dem. Romanen "En af dagene" udspiller sig denne ene nat og den efterfølgende dag. Christian er en ikke helt dårlig kunstner, der af og til har solgt et billede til turisterne i Mårup, hvor han bor sammen med Ruth, der som lærer har skaffet den faste månedlige indtægt. Ruth har været den stærkeste i ægteskabet, men nu, hvor hun er dement, betaler Christian tilbage med stor kærlighed og omsorg.
Samtidig passerer hans liv forbi: modstandsgruppen under besættelsen, likvideringen af hans daværende kæreste og tyskernes nedskydning af Ruths mand, de kunstneriske drømme, der aldrig helt blev indfriet, Ruths religiøsitet, der tiltager i styrke ved sønnens død, og ikke mindst Christians egen mislykkede tur ud af ægteskabet.
Der er mange minder, lykkelige såvel som ulykkelige, fra et langt liv, og Vagn Predbjørn Jensen kommer godt omkring disse to gamle mennesker i romanen, der er stramt komponeret og skrevet i utrolig godt sprog. Skildringen af den demente Ruth og Christians omsorg for hende må røre enhver, der har kendt et ægtepar, hvor den ene bliver syg.
En af dagene må Christian i gang med det billede, der skal blive hans mesterværk. Læs bogen, den er et lille mesterværk.

Tiderne Skifter, 2000. 171 sider.

BogWeb - 1. december 2000