Drømmen om det perfekte forhold af Kate Grenville

Oprettet: 08.07.2002 - 12:40

Bog: "Drømmen om det perfekte forhold" af Kate Grenville

I den australske udørk møder den midaldrende ingeniør Douglas Cheeseman den jævnaldrende patchworkekspert Harley Savage og langsomt og akavet nærmer de sig et forhold

Kate Grenville
2002
Rosinante

Lån bogen på

"En australier var en mand på hesteryg i færd med at drive får sammen eller slå knald med pisken over en masse køer…Han havde troet, at man simpelthen kunne koncentrere sig om det og lære at blive den form for australier, man helst skulle være. Nu kunne han godt se, at det aldrig ville være så enkelt."

Douglas Cheeseman er ranglet og akavet, en undskyldningernes mand, der aldrig passer ind. En ingeniør, der kan tale i timer om beton og nu er dumpet ned i Karakarook – en arketypisk australsk flække, hvor alle kender hinandens soveværelsesskuffer, hvor alle siger "mate", og hovedgaden fyldes af tomhed, når man kigger sig for, inden man går over.

Douglas forelsker sig i Harley Savage, en håndarbejdsekspert fra Sydney, som har barrikaderet sit følelsesliv bag eksmandens selvmord. Harley er på ingen måde tiltrækkende i ordets almindelige forstand. Begge er fremmede i Karakarooks sære og hede tørke, men bliver blandet ind i byens kringlede intriger og historier. Ingen af dem passer ind i definitionen af en attraktiv mand eller kvinde, men de tiltrækkes af hinandens skævheder til trods for deres tidligere tragiske erfaringer med kærlighedens smålighed og skyldfølelse.

Med "Drømmen om det perfekte forhold" vandt Kate Grenville Storbritanniens største litterære pris "The Orange Prize for Fiction 2001". Hun giver med romanen et fantastisk billede af den ydre snørklethed, der sniger sig ind overalt i den lille australske by. På besynderlig vis efterlader sammenstødet mellem to følelsesmæssige eremitkrebs i disse omgivelser læseren med en sær nænsom ro og fortabelse i både beboernes og menneskehedens dunkle hjørner.

Ikke på noget tidspunkt forsøger Grenville at male nostalgiske portrætter eller landsbyidyl, tværtimod gribes man af den nøgne realisme og sindighed, der hviler over romanen. Her er ingen Laura Ingalls eller Rhett Butler, men almindelige mennesker, der får rynker og har affærer med slagteren. Folk der snager, er småskøre og dem, der taler for højt i forsamlinger.

Som i alle Grenvilles bøger kommer vi til at elske det absurde, akavede og atypiske. Hun gør op med den klassiske australske romans feminine kvinder og stærke helte fra bushen, og i stedet for at lade sine personer leve op til læserens forventning skildrer hun den perfekte utilpassethed.

Oversat af Annelise Schønnemann. Rosinante, 2002. 347 sider. Kr. 269,-

Læs mere om litteraturen fra down under
Læs mere om bogen