Dødens kemi af Simon Beckett

Oprettet: 14.05.2007 - 18:06

Bog: "Dødens kemi" af Simon Beckett

Krimi fra Norfolk, hvor den tilflyttede læge David Hunter modvilligt inddrages i efterforskningen af en række seriemord, hvor han også selv er under mistanke

Simon Beckett
Poul Bratbjerg Hansen
Aschehoug

Fænomenalt, brilliant og totalt makaber krimi, der viser en anden side af politiets efterforskning.

Dr. David Hunter er flyttet til en lille engelsk landsby. Her tror han, at han kan holde sin fortid som en af Englands førende retsantropologer skjult. Han har levet en fredelig tilværelse i landsbyen i tre år, da historien tager sin begyndelse.

To drenge finder på en varm sommerdag et kvindelig, der er gået stærkt i forrådnelse. Selv om David forsat forsøger at holde sin fortid som retsantropolog skjult for politiet, går der ikke lang tid før han er nødsaget til at afsløre sin hemmelighed, da han pludselig bliver mistænkt i forbindelse med sagen.

David er nemlig ifølge byens standarder stadig en nytilkommen og derfor den logisk set mest oplagte at mistænke. Ingen i det lille samfund ønsker at tænke eller tro, at det kan være en af deres egne, der har begået de ekstremt makabre kvindemord.

På den måde bliver David meget mod sin vilje inddraget i sagen og hans evner bliver sat på prøve, da flere kvinder begynder at forsvinde. Han er som sagt kun modvilligt en del af sagen indtil det øjeblik, hvor hans nye kæreste bliver morderens næste mål.

Krimien fortælles udfra Davids perspektiv fra et tidspunkt i fremtiden efter sagen er løst. Derudover er der små korte glimt fra de bortførte kvinders tanker i de sidste dage af deres liv.

Mens David fortæller historien, kommer han jævnligt med små hints til ting, han burde have været opmærksom på i selve situationen. Han afslører ikke mordsagens løsning, men der er specielt et hint godt gemt inde i bogen, der viser sig at være ekstremt vigtigt for opklaringen. Hvilket vil jeg dog ikke afsløre, men jeg vil derimod opfordre læseren til at være opmærksom på ting, der ser ud til at være uden betydning.

Hvis nogen er i tvivl er dette helt klart en af de mest læseværdige krimier om et makabert emne jeg længe har læst. Den kan uden tøven anbefales til krimielskere med hang til det mere videnskabelige aspekt af politiets efterforskning. Og husk at have god tid, for det er en krimi der er svær at lægge fra sig.

Oversat af Poul Bratbjerg Hansen. Aschehoug, København, 2007