“Djævel, jeg har gjort i bukserne!” Bramfri bordtaler fra reformatoren Martin Luther

Oprettet: 04.06.2016 - 22:44

Bog: "Godbidder" af Jacob Ørsted

En samling citater fra Luthers samtaler med sine kollegaer, studerende og andre gæster, der sad med omkring hans middagsbord.

Jacob Ørsted
Martin Luther
Eksistensen

Efter reformatoren Martin Luther ligger en enorm mængde tekster. Det er dels de bøger, han skrev, men heroveni har vi de myriader af prædikener, han holdt, samt den ligeledes ufattelige store mængde breve, der er bevaret fra hans hånd. Samlet nærmer vi os 5 000 skrifter af forskellig længde. Oven i dette kommer de seks bind i den store udgave af Luthers samlede skrifter, der indeholder nedskrifter af hans såkaldte bordtaler, og det er et udvalg af disse, der udgør stammen af den netop udkomne Godbidder.

Det lutherske hushold var stort. Luther havde fået det tidligere augustinerkloster til bolig af kurfyrsten, og i det gamle klosters spisesal, spiste der dagligt 30-40 personer. Disse omfattede de ganske mange studenter, der boede i Luthers hus, men også mange af Luthers medarbejdere og kollegaer spiste fra tid til anden med, og hvis Luther ellers ikke var for træt af dagens arbejde, gik snakken omkring bordet. Og emnerne var mange forskellige, teologiske og verdslige, om Gud og djævel ogom ægteskab og børneopdragelse.

Man indså snart vigtigheden af at skrive mesterens ord ned, og således har vi for eftertiden bevaret den store mængde tekster i de nævnte seks bind. Godbidder kan med sine halvandet hundrede sider naturligvis kun være et meget begrænset udvalg. Men det er et udmærket udvalg, der kommer godt rundt om de mange forskellige emner.

Bogen er bygget således op, at vi først præsenteres for bogen gennem et kort forord og indledende tekst. Tekstudvalget er struktureret omkring 24 emner, der hver er tildelt et kapitel på 2-4 sider. Hvert kapitel indledes med nogle ord, der sætter emnet ind i en sammenhæng, dels med tiden, dels med Luthers liv og virke i det hele taget.

Bogens titel, Godbidder, og den kendsgerning, at citaterne er nedskrevet omkring middagsbordet, har man ingenlunde taget let på. Derfor bringes sidst i bogen et kapitel, ‘Luthermad’, med tre madopskrifter samt en opskrift på krydret vin. ‘Der er desværre ikke fundet opskrifter fra det lutherske køkken,’ beklages det indledende (s. 137), men madskribent Louise Dandanell Ørsted har udarbejdet de fire opskrifter på baggrund af det køkken, der fandtes på Luthers tid. Godbidder er således en godbid på mere end een måde, et initiativ, man kun kan hilse meget velkomment.

Udvalget er underholdende læsning. Man får Luther i fuld spændvidde, fra det sjove over det grove til det iltre, glædelige og kærlige. Og uanset baggrund og forskellige forudsætninger hos den enkelte, kan de fleste få noget med fra læsningen. Dog må det fremhæves, at det er en ubetinget fordel at have et godt kendskab til tiden og Luthers skrifter i øvrigt, da man ellers nemt står i fare for at komme til at mistolke dette eller hint. Samtidig skal man hele tiden også være på vagt, da vi jo ikke er tilstede i Lutherhuset for 500 år siden og derfor ikke har hele den sammenhæng, de enkelte citater er blevet ytret i, ligesom det skriftlige medium afskærer os fra en væsentlig del af den mundtlige kommunikation. Men sådanne overvejelser må selvfølgelig ikke komme i vejen for nydelsen af den fine samling.

Jacob Ørsted har en god pen; han forstår virkelig at holde sig på vejens midte uden at falde i een af de to grøfter: den trivielle og den lærde. Derfor har man snart læst bogen og glæder sig til at åbne den næste gang!