Crime passionel eller Follow the money?

Oprettet: 07.10.2012 - 18:50

Bog: "Et spørgsmål om penge" af Anna Grue

En styrtende rig playboy og jetsetter findes myrdet, og motiverne står i kø. Er det et spørgsmål om jalousi, narko, penge eller noget helt andet? Pritvatdetektiven Dan Sommerdahl ser på sagen

Anna Grue
Politiken

Den skaldede detektiv bliver mod sin vilje involveret i opklaringen af mordet på byens mangemilliardær – hvad er motivet: Kærlighed eller penge eller …?

En garvet krimilæser aner uråd, når efterforskningslederen en tredjedel inde i bogen har lagt sig fast på ét spor. Det er nok ikke ham? Vel? Eller? Man ved aldrig med Anna Grue.

Flemming Tofts efterfølger hos Christianssunds politi aner en lynhurtig succes: en lokal mordsag opklares hurtigt og lokalt, han får goodwill hos ledelsen, og alle kan komme hjem til jul.

Egentlig ville Dan Sommerdahl ikke involveres i denne sag, men tvinges til at hjælpe, da Benedikte, offerets kommunikationsmedarbejder, henvender sig, fordi hendes mand er sporløst forsvundet – på det der viser sig at være mordaftenen. Politiet interesserer sig ikke for forsvindingen, før det viser sig at de to har haft kontakt samme aften

“Follow the money” siger man i engelske/amerikanske krimier, og det er da også offerets store pengetransaktioner, officielle såvel som de uofficielle, der især interesserer Dan Sommerdahl og vennen Flemming Toft, der efter sin sygdom arbejder i afdelingen for økonomisk kriminalitet.

Men så nemt er det ikke, Dan og Flemming interesserer sig for indholdet af en bankboks, store beløb i kontanter og en gammeldags håndskrevet regnskabsbog. Hvad havde han gang i?

Alt sammen meget speget – og hvad kan malereleven, der er ansat i det firma der renoverer Koncernens nye domicil, fortælle?

“Et spørgsmål” om penge er en typisk Anna Grue-krimi: mange spor, mange relationer og nu tror man lige, man har regnet det hele ud, men …

Så vidunderligt snydt!

Anmeldelsen kan også læses på min blog Bøgernes labyrint: http://boegerneslabyrint.wordpress.com/2012/09/03/et-sporgsmal-om-penge-...