Breve fra Sími : sytten ægæiske epistler af Ejgil Søholm

Oprettet: 01.06.2003 - 11:53

I perioden 1991-1995 skrev Ejgil Søholm i Dagbladet Information om sin elskede græske ferieø Simi; disse små rejsebreve blev i 1995 udgivet i samlet form, bogen har derfor undertitlen ’Sytten ægæiske epistler’.

Da bogen udkom fik jeg straks fingre i den. Jeg har selv gæstet adskillige græske øer, deriblandt Simi, og det var jo ’som at være der igen’. Ren nostalgi var det da også at genlæse den nu 8 år efter.

Ejgil Søholm, den stoute fagfælle fra Århus, gengav stemningen ved havnens tavernaer, anstrengelsen ved de 350 trin op til de øverste huse i Chorio og stilheden, når Rhodos-bådene var sejlet tilbage med de forkætrede endagesturister.

Han kunne sin mytologi og sin kulturhistorie, fx er historien, om at Pjerrots stamfar var en til Simi indvandret italiensk bager, meget charmerende. Her er beskrivelser af turbådene, hvor skipper serverer grillede kalamári med tomatsalat på stranden for de solhungrende turister. For resten fortæller Søholm også, at på græsk er slangudtrykket for en skriverkarl : ’kalamarás’ (kalamari=blæksprutte).

Det er en ren kærlighedserklæring til Græsk Øliv, og den fordøjes bedst i mindre portioner. Hvert lille afsnit skal opfattes som et snapshot, et øjebliks strøtanke, måske opstået ved en kop kaffe (nåh nej – uozo , også til tandbørstningen, der skal jo spares på vandet..), måske i et stille øjeblik i de bløde, sorte, græske nætter. En betragtning over det midlertidige men så værdifulde fællesskab i det lille idylliske samfund.

For det er jo netop essensen, den nordeuropæiske rejsende, ’kvalitetsturisten’, som han kalder sig selv, han afskyr chartermassernes hærgen, han har brug for dette lille paradis. Dette er hans ’helle’, et sted, hvor tankerne kan få lov til at vandre deres egne veje. Ren luksus for en arbejdsom storbybibliotekar. Ren fornøjelse at læse bogen (igen).

Det er da en dejlig Grækenlandsbog, men ’smal’ , som vi siger i bibliotekskredse. Den er lidt indforstået, næsten som at læse et udvidet katalog fra Skibby Rejser.
Men det bliver den skam ikke ringere af. Og så fylder den så dejligt lidt i kufferten.

Samleren, 1995. 138 sider