Brændende ild af Tracy Chevalier

Oprettet: 08.10.2007 - 18:06

Bog: "Brændende ild" af Tracy Chevalier

London i 1792. En familie flytter fra det landlige Dorset til London, hvor faderen får arbejde som møbelsnedker.

Tracy Chevalier
Anne Mette Poulsen
Jentas

London er snavset, og stemningen er rå, men der er venskab og handlekraft at finde i en velskreven historisk roman om Jem, Maggie og ikke mindst William Blake.

Jem flytter i 1792 fra den lille by Piddletrenhide til London sammen med sin far, mor og søster. Hans ældste bror er nyligt død, og da faderen Thomas Kellaway bliver tilbudt job af cirkusdirektøren Philip Astley, tager familien imod det for at komme væk fra sorgen.

Men London er ikke helt, hvad de har forventet. Alt her er stort, uoverskueligt og snavset. Med Philip Astleys hjælp finder de dog et sted at bo, og en ny hverdag begynder.

Allerede den første dag i London møder Jem den jævnaldrende Maggie. Hun er en rapkæftet, livsglad pige, hvis familie ikke hører til i den pæne ende af borgerskabet. Maggie og Jem bliver alligevel venner, og efterhånden spirer også andre følelser frem.

I huset ved siden af Kellaways bor trykkeren, poeten og maleren William Blake. Han er et usædvanligt menneske, som snart gør et stort indtryk på de to børn. Ikke mindst fordi han tager dem alvorligt og inddrager dem i spændende diskussioner om erfaring og uskyld. Blake sympatiserer også med revolutionen i Frankrig - noget der ikke er ganske ufarligt i tidens England.

Inspirationen til "Den brændende ild" fik Tracy Chevalier, da hun besøgte en udstilling af William Blakes værker i 2001. Hun fandt ham fascinerende og forvirrende og begyndte at læse mere om hans liv. Især værkerne "Songs of Innocence and of Experience" blev udgangspunkt for romanen.

Romanen giver et farverigt billede af London i 1792. De to børn, Jem og Maggie, beskrives levende, og deres venskab og spirende forelskelse virker troværdig og rørende. Venskabet med William Blake giver dem anledning til at tænke over deres tilværelse, og på den måde retfærdiggøres Blakes tilsynekomst i romanen. Blake beskrives som en karismatisk person, og hans digte og tegninger understreger de temaer, som løber i romanen.

Her er kærlighed og venskab, liderlighed og inderlighed, råhed og hjælpsomhed, uskyld og dyrkøbt erfaring - alt sammen at finde hos de mennesker, som omgiver Jem og Maggie.

Tracy Chevalier skriver godt, og selvom jeg ikke synes, at "Den brændende ild" er helt på højde med "Pige med perleørering", så er her alligevel tale om en underholdende og velskrevet roman, som er værd at læse.

Oversat af Anne Mette Poulsen. Jentas, 2007. 400 sider.