Bødlen af Patrick Leis

Oprettet: 06.04.2012 - 21:09

Bog: "Bødlen" af Patrick Leis

Science fiction roman, hvor en tidsmaskine giver mulighed for at rejse tilbage og dræbe Hitler, før han starter anden verdenskrig.

Patrick Leis
Kandor

Hvad nu hvis du kunne rejse tilbage i tiden og slå Hitler ihjel? Spørgsmålet er blevet stillet før, og nu giver Patrick Leis sit bud på svaret i kortromanen ”Bødlen”.

I en ikke nærmere defineret fremtid er det lykkes for israelske videnskabsmænd at opfinde en tidsmaskine, som kan sende en mand tilbage til fortiden. Efter mange etiske overvejelser beslutter Knesset at sende en mand, der skal dræbe Hitler for at forhindre Holocaust. For at sikre sig at de efterfølgende vil vide, at fortiden er blevet ændret, laver de på forhånd et interview med en amerikansk journalist, som bliver optaget og sendt i kredsløb for at blive offentliggjort igen senere. Og da det sker, stiller det nye spørgsmål til Israels regering.

Der er skrevet mange romaner, som stiller samme spørgsmål, som Patrick Leis gør her. Hvis man kunne rejse tilbage i tiden og ved at slå én mand ihjel redde millioner – ville man så gøre det, og hvilke konsekvenser ville det få for fremtiden? Det er et interessant dilemma, og i en blanding af videnskabelige udredninger og etiske overvejelser giver Leis sit bud, som både er velskrevet og spændende.

Historien blev oprindelig indsendt som novelle til en konkurrence fra Science Fiction Cirklen, men blev afvist pga. længden. Nu er den så udkommet på Forlaget Kandor med et faktuelt efterord, hvor begreber som zionisme og teleportering forklares samtidig med at man kan læse om staten Israels opståen, koncentrationslejrene og Adolf Hitlers vej til magten. Formen tyder på, at udgivelsen primært er rettet mod ungdomsuddannelserne, men den voksne læser kan dog sagtens læse med.

Jeg holder generelt meget af science fiction, som jeg synes er en interessant måde at udforske etiske dilemmaer og videnskabelige fremskridt på, og Patrick Leis er god til at kombinere disse to elementer. Min eneste anke er sådan set, at jeg synes, historien er for kort. Det kunne have været spændende, hvis Leis havde udforsket sin slutning lidt mere, for der lægges op til flere spændende veje. Og selvom 50 sider måske er for langt til en novelle, så er det lige lidt nok til at stå alene.