Åndemanerne af Martin Wangsgaard Jürgensen

Oprettet: 25.02.2015 - 21:19

Bog: "Åndemanerne" af Martin Wangsgaard Jürgensen

Okkult gyser, der følger 4 unges skæbnesvangre møde med den absolut mørke side af okkultismen; Fra kontakt med afdøde til sexmagi, nekrofili

2014
H. Harksen Productions

Som børn oplever Søren, Matthias, Samuel og Marie hver især noget uforklarligt, der lagrer sig i deres bevidsthed, og måske er det de oplevelser, der ligger til grund for det tætte venskab, der opstår mellem dem, da de starter på gymnasiet. En sommer tager de fire unge til Tisvilde, hvor Sørens fasters hus skal ryddes, men det der skulle have været nogle hyggelige arbejdsdage, ændrer pludselig karakter, da Samuel en aften opdager en skjult bygning i skoven.

”Åndemanerne” er blevet lanceret som en roman, men de 12 kapitler kan næsten læses som små individuelle noveller, idet de veksler (tilsyneladende) uafhængigt mellem hovedpersonerne på forskellige tidspunkter i deres liv. Efter de indledende fire kapitler hvor vi introduceres for de fire ungdomsvenner, hører vi bl.a. om en rejse til Hamborg, hvor Søren og Matthias turnerer rundt i nattelivet med uforudsete konsekvenser, mens Samuel er på jagt efter nogle breve af en digter, som han er dybt fascineret af, et andet sted i Hamborg.

Følgevirkningerne af turen til Hamborg hører vi om i de næste kapitler, hvorefter vi vender tilbage til Marie, som i mellemtiden er blevet gift og nu venter på, at hendes mand skal komme hjem. Denne længsel bringer skyggerne til live, og i et senere kapitel vender fortiden meget bogstaveligt tilbage til hende, og afslutter romanen på grummeste facon.

Det er svært at referere handlingen uden at afsløre for meget, idet en stor del af betydningen ligger i sammenspillet mellem kapitlerne, som ikke bør afsløres i en anmeldelse. På den måde er ”Åndemanerne” en meget fascinerende roman, som i sin opbygning minder lidt om et puslespil, hvor hvert kapitel lægger en ny brik til forståelsen.

Det er også en lidt kompleks roman, idet Martin Wangsgaard Jürgensen ikke lefler for læseren ved at udpensle sine pointer eller forsøger at score hurtige point ved at lade mere klassisk uhygge spille hovedrollen. I stedet er det langt hen ad vejen den underspillede gru og det skjulte begær, der pludselig bliver virkelig, hvilket lader kapitlerne sætte sig i ens underbevidsthed, hvor de rumsterer videre, længe efter at man har lagt bogen fra sig.

Martin Wangsgaard Jürgensen inviterer læserne ind i et tusmørke Danmark, hvor det ukendte lurer under hverdagens grå virkelighed, og hvor ulykkelige skæbner fører læserne helt ud sindets afkroge. Det er både trøstesløst og forfærdeligt, men også ualmindelig godt skrevet, og jeg blev med det samme indfanget af denne anderledes, men meget vellykket roman, som både skræmmer og besnærer.

Martin Wangsgaard Jürgensen er mag.art. i middelalderarkæologi fra Aarhus Universitet. Han står bag bloggen ”Fra Sortsand” der beskæftiger sig med bøger og musik indenfor horror, science fiction og fantasy. ”Åndemanerne” er hans romandebut.

(Også omtalt på Gyseren.dk)