Stranden af Alex Garland

Oprettet: 01.10.1998 - 08:00

Bog: "Stranden" af Alex Garland

På sin Asien-rejse finder Richard en - efter sigende - uspoleret, paradisisk ø - Men virkeligheden er en delt ø: dels andre rejsende i et utopisk kollektiv, dels bevæbnede vagter og en marihuana-pl

Alex Garland
1998
Munksgaard/Rosinante

'Stranden' tager sit udgangspunkt på et snusket "Hostel" i Khao San Road, Bangkok - gaden alle thailandsfarende "low budget backpackere" har stiftet bekendtskab med.

Englænderen Richard har her gennem de asiatiske "udluftningskanaler" - dvs. huller i væggen ind til naboerne!, en natlig konversation med den logerende ved siden af. Naboen, som kalder sig Mr. Duck, fabler om en bitch som siden viser sig at være en beach - en strand, og han findes næste morgen (af Richard) død af noget, der ligner et selvmord. Men på døren til Richard's værelse sidder en besked fra Duck - et håndtegnet kort som viser placeringen af den ø, hvor denne paradisiske strand måske befinder dig.

Sammen med et fransk par drager Richard af sted for at finde stranden, som allerede er en legende i rygsækmiljøet, og som efter sigende skulle have eksotisk dyreliv og en lille koloni af folk, der lever i paradisisk harmoni.

En ulmende stemning af uhygge ligger som en undertone gennem hele romanen, og man fornemmer hele tiden, at noget vil ske.

'Stranden' er blevet sammenlignet med romaner som 'Fluernes herre' og 'Troldmanden' og lever helt op til det fornemme slægtskab. En utrolig spændende bog som jeg her medgiver mine varmeste anbefalinger. Den giver i høj grad læseren indsigt i den subkultur de multikulturelle oplevelseshungrende unge, som "hærger" den 3. verden med deres private udviklingstrip, udgør.

Munksgaard/Rosinante 1998. 485 sider.

BogWeb - 1. oktober 1998