Nobody af Neil Gaiman

Oprettet: 11.09.2017 - 13:24

Bog: "Nobody" af Neil Gaiman

Fantasy, Manden Jack forsøger at dræbe familien Dorian, men det yngste barn undslipper og søger over til en nedlagt kirkegård, hvor det bliver adopteret af spøgelsesægteparret Mr og Mrs Owens.

Neil Gaiman
Camilla Christensen
Høst & søn

En typisk Neil Gaiman fortælling, der pirker til fantasien og spreder hyggelig uhygge. Gaiman er en eminent historiefortæller. ’Nobody’ er ingen undtagelse.

Den uhyggelige mand Jack er udsendt for at myrde en familie. Som en skygge på væggen sniger han sig ind i huset, men det mindste barn i familien undslipper dødens greb. Barnet bliver reddet af manden Silas og kirkegårdens beboere, som tager drengen under deres vinger og giver ham kirkegårdens frihed til at færdes og bo på stedet, indtil han er voksen. Drengen får navnet Nobody, og bogen er beretningen om hans opvækst på kirkegården og de opdagelser, han gør sig . Men Jack har ikke opgivet sit ævred og er lige i hælene på drengen.

Bogen er et ypperligt portræt af de levende døde eller i hvert fald deres ånd, som Nobody vokser op sammen med på kirkegården. På kirkegården gælder andre regler end i det virkelige liv, men da Nobody er uvidende om dette, bliver han ikke et dreng som de fleste. Hvert kapitel er dedikeret en særlig oplevelse for Nobody, og flere af dem er myrekrybfremkaldende, mens andre giver indsigt i dødens mysterium, forbrydelse og straf, samt historiske punktnedslag som hedenske ritualer, hekseforfølgelse og det romerske imperium.

Neil Gaiman har et meget levende sprog, der efterlader tanker og spor, der slår sig løs i fantasien. Suppleret af Chris Riddells eminente illustrationer går det hele op i en højere enhed.