Marvel 1602 af Neil Gaiman

Oprettet: 12.10.2004 - 08:36

Bog: "Marvel 1602" af Neil Gaiman

Tegneserie - Vi er i Dronning Elizabeths England i 1602 - Protestanterne og katolikkerne er fjender, og den uhyggelige Inkvisition har stor magt - Der er fremkommet nogle "supervæsen

Neil Gaiman
2004
Roskilde : G. Floy Studio

I 1602 er verden i forandring. Troldmanden Stephen Strange involveres i et spil, hvor modstanderen er den spanske inkvisition. På Stranges side står til gengæld nogle af nutidens superheltes forfædre.

Året er 1602. Dronning Elizabeth er gammel og syg, og der er mærkelige tegn i sol og måne. Hun tilkalder den mystiske doktor Stephen Strange, som også er en troldmand. Sammen med hendes efterretningstjenestes øverstbefalende, Nicholas, skal han sørge for, at en gammel mand kommer uskadt til London med en ganske særlig skat.

Samtidig har Inkvisitionen i Spanien en plan. De ønsker at få kronet James af Skotland som Englands konge, så han kan hjælpe dem i deres kamp mod kætterne. De skyer ingen midler for at vælte Elizabeth.

Denne overordnede rammehistorie rummer også præsentationen af en række kendte Marvel-figurer. Jeg er ikke så velbevandret i alle superheltene, men jeg genkendte dog både Spiderman og flere af figurerne fra X-menserien. Mere velbevandrede fans vil formentlig få endnu mere sjov ud af at genkende sin yndlingshelt, men jeg fandt det nu fascinerende trods mit manglende kendskab.

Neil Gaiman har nemlig skrevet en spændende historie, og Andy Kuberts tegninger understreger på bedste vis stemningen. Her er flotte detaljerede billeder, dystre stemningsbilleder og farverne er skiftevis helt klare og skarpe for så at blive mere udflydende og malende. Jeg blev umiddelbart betaget af de flotte billeder og den spændende historie.

Neil Gaiman har tidligere skrevet både tegneserier og romaner, og Andy Kubert har bl.a. tegnet flere X-menhæfter. ”Marvel 1602” er første bind af to, og næste bind vil jeg bestemt ikke gå glip af.

Oversat af Christine Jensen. G. Floy Studio, 2004. 100 sider. Kr. 128,-