De evige af Neil Gaiman

Oprettet: 12.11.2007 - 13:06

Bog: "De Evige" af Neil Gaiman

Tegneserie - En gruppe mennesker finder ud af, at de tilhører den udødelige race, De Evige - skabt af de gudelignende Stjernevandrere for at holde øje med menneskeheden

Neil Gaiman
Steffen P. Maarup
G. Floy Studio

Sæt to af tegneserieverdenens ypperste - en legendarisk manuskriptforfatter og en anerkendt tegner - sammen. Resultatet: et mesterværk.

De Evige blev skabt af de gudelige kosmiske væsener, Stjernevandrerne, helt tilbage ved jordens begyndelse. De Evige besad superkræfter og var praktisk talt udødelige, og op igennem tiderne har de beskyttet menneskeheden, bl.a. mod Afvigerne, som egentlig også blev skabt af Stjernevandrerne. I vores tid er der dog ingen, som husker De Evige, og faktisk har de fleste af dem selv glemt, hvem de er.

Lægen Mark Curry har i lang tid haft underlige drømme, og da Ike Harris dukker op, og fortæller at både han og Curry tilhører De Evige, sættes handlingen i gang.

Nogen er ude på at slå de Evige ihjel, men denne trussel skal også vise sig at indbefatte hele menneskeheden og jordens skæbne

"De Evige" er en gammel Marvel serie, som nu genoplives på bedste vis. Den utroligt indviklede handling tager sig imidlertid også tid til at fortælle om De Eviges oprindelse, og kendskab til den gamle serie er derfor ikke nødvendig.
Samtidig får man for en gangs skyld alle de oprindelige syv dele samlet til et album.

Som nævnt er jeg meget begejstret, både fordi Gaiman formår at holde styr på alle sine personer og få dem til at leve og blive "menneskelige", men også fordi historien trods de mange intriger og sidespring til slut går fint op i en opklarende, højere enhed.

En tegneserie er dog ikke en ordentlig tegneserie, hvis der ikke er samspil og modspil med tegningerne, og det er der. John Romita Jr. leverer fremragende billedkunst, som ikke kun levendegør personer og steder og sætter fart i handlingen, men som også rummer nogle fantastiske helsidesbilleder.

De Evige får mine varmeste anbefalinger, men også en lille advarsel med på vejen: Man skal holde tungen lige i munden og give sig god tid.  Begrebet Graphic Novel kommer fuldt til udtryk i denne udgivelse.

Neil Gaiman er først og fremmest kendt for sin egen højt anerkendte serie "The Sandman" og bøgerne "Neverwhere" og "Coraline".  John Romita Jr. kaldes ofte for Mr. Marvel. Han har været med i mange år, og har arbejdet på alle de kendte serier, f.eks. Spiderman og X-men.

Oversat af Steffen P. Maarup. G. Floy Studio, 2007. Ca. 220 sider.