Martyrens sang af Stephen Miller

Udkommer 4. oktober

Stephen Miller
Kim Langer
Forlaget Punktum

Hvad får mennesker til at blive terrorister? Og når først valget er taget - hvad så?

Daria er vokset op i en flygtningelejr i Mellemøsten. Begge hendes brødre er døde, så Daria vælger martyrdøden. Men i stedet for at blive udstyret med et bombebælte, bliver hun sendt i skole i Europa, hvor hun lærer at opfører sig dannet, oplever kultur, har det sjovt, får en kæreste, ser verden. Og så bliver hun sendt med et fly fra Berlin til New York med besked om at røre ved så meget og så mange som muligt. Hendes våben er nemlig en virus med meget høj dødelighed, som først bryder ud efter flere uger …

“Martyrens sang” fortælles af Daria selv. Vi hører, hvordan hun starter overbevist ud med tanken om at ofre sig for Gud. Hvordan hun foragter Vesten, mens hun for sig selv planlægger, hvordan filmen om hendes liv skal være. Ved ankomsten til New York gør hun alt for at opfylde sin martyrpligt, og mens hun spreder smitten i New York, er andre i gang med at sprede miltbrand som vildledning.

Sam Watterman har tidligere forsket i biologisk krigsførelse, men blev “pensioneret” da han kom uheldigt af sted for nogle år siden. Nu trækker CIA og FBI ham på banen igen, og han bliver modvilligt en ledende spiller i kampen om at få stoppet pandemien, før det er for sent.

“Martyrens sang” er et skræmmende scenarie af biologisk krigsførelse. Det er yderst ubehageligt at forestille sig, hvor hurtig en sådan virus vil kunne sprede sig i vores moderne samfund, og hvor svært det vil være at inddæmme den. Historien er velskrevet og hovedsageligt troværdig, hvilket blot gør emnet endnu mere uhyggeligt.

"Martyrens sang" er Stephen Millers første udgivelse på dansk, men jeg håber bestemt ikke, at det bliver hans sidste.

“Selv i New York er amerikanerne for høflige, tænker Daria. Hun beder om at låne toiletter, hun udfylder blanketter, hun trykker folk i hånden. Hun tjekker sin saldo i en hæveautomat. Hun shopper. Hun kører hænderne ned ad gelænderne, spørger sikkerhedspersonalet, om der er et sted at ryge. Hun rører ved alle hanerne på toiletterne, ved wc-papiret, ved slåerne på alle dørene, ved trykknapperne på sæbedispenserne. En hjælpsom vicevært fortæller hende, hvor den nærmeste brandstation er. Han går endda med udenfor og udpeger den for hende. Sådan er det overalt, hvor hun kommer. Hun lader bare folk komme med forslag, mens hun går omkring og slår dem ihjel.”

Læs mere om "Martyrens sang" på Stephen Millers hjemmeside.

Også omtalt på Gyseren.dk