Kongens thegn af Martin Jensen

Oprettet: 05.04.2016 - 08:33

Bog: "Kongens thegn" af Martin Jensen

På vikingekongen Knud den Stores tid og i hans britiske besiddelser er Thegn Halfdan og hans trofaste følgesvend Winston atter inddraget i et sidste middelalderdrama

Martin Jensen
Klim

Man sidder opslugt og vender side efter side, indtil den sidste med fortrydelse er vendt. Afslutningen på Martin Jensens historiske krimisaga er fremragende.

Lige fra man sidder med bogen, som er smukt illumineret, ved man, at der venter en god oplevelse, og førstehåndsindtrykket lyver ikke. Lugtene, maden og menneskene står knivskarpt, og Martin Jensens sans for at flette historiske detaljer, navne og udtryk ind i historien, uden at man overhovedet opdager det, er uovertruffen.

Kan mænd ændre sig, eller vil en nidding altid være en nidding? Det spørgsmål må Halfdan stille sig i dette syvende og sidste bind af Martin Jensens fremragende historiske krimisaga om stormandssønnen Halfdan og tegneren Winston, som har tjent som kong Knuds 'hunde'.

I sidste bind modtog Halfdan endelig den lovede jord fra kong Knud, og han sidder nu som Thegn på en gård midt i jarl Godwins jarledømme i Wessex. Han og Emma er blevet gift og har fået datteren Edith, og Halfdan trives med sit liv som jordbesiddende og forpligtet stormand.

Men hans fortid som efterforsker for kongen er ikke glemt, og en dag opsøges han af Axulf Foged, som beder om hans hjælp. Et skrin fyldt med sølv, dokumenter og gavebreve er blevet stjålet fra jarlens hall i Winchester, og Axulf har ingen anelse om af hvem eller hvordan.

Halfdan indvilliger i at hjælpe og tilkalder også vennen Winston, men før Winston når frem, er skrinet blevet leveret tilbage, tilsyneladende med hele sit indhold. Men befalingsmanden, som mistænkes, er stadig forsvundet, og så findes en af klosterets skrivere myrdet. Er der nogen sammenhæng mellem de to hændelser? Og hvorfor befinder stormanden Ælfric, som Halfdan måtte lade slippe ustraffet i ”Ærens åg” efter pres fra jarl Godwin, sig pludselig i Winchester? Det er op til kongens hunde at finde ud af.

Ikke mange forfattere formår i den grad at integrere deres hovedpersoner i et så overbevisende autentisk miljø, at den underholdende krimi-intrige nærmest blot er en sidegevinst. Men det er netop tilfældet med Martin Jensen. Her er krimigåden spændende og veldrejet, men personerne, deres udvikling, de politiske intriger og miljøet er mindst ligeså interessant.

Desværre er ’Kongens Thegn’ sidste bind i krimiserien om Halfdan og Winston. Heldigvis aner jeg håb i bogens efterskrift, hvor Martin Jensen åbner en dør på klem for, at vi måske vil få flere bøger om Halfdan, blot uden for krimiens rammer. Det krydser jeg fingre for, for Halfdan og kong Knuds England er ualmindelig godt selskab.

Oprindeligt skrevet af Jette S. F. Holst, Litteratursiden.