En bondes ord af Martin Jensen

Oprettet: 19.09.2011 - 12:47

Bog: "En bondes ord" af Martin Jensen

Krimi - I 1019 drager trekløveret Winston, Halfdan og Alfilda til Edmunds By på Kong Knuds opdrag - Men de når ikke så langt, for undervejs slår de følge med nogle bønder i et uskyldigt æ

Martin Jensen
Klim

En bonde søger retfærdighed over en stormandssøn, men pludselig er han selv under anklage. Endnu en velskrevet historisk krimi om Winston, Alfilda og Halfdan.

Året er 1019, og Winston, Halfdan og Alfilda er endnu en gang på farten. Kong Knud ønsker, at de skal drage til Østangeln, hvor de skal opsnuse, hvad de kan om jarl Thorkel, som godt nok er Knuds edsvorne mand, men som tidligere hørte til hans fjender.

Den lille gruppe vælger undervejs at gøre ophold i Thetford, som er Østangelns vigtigste by, og hvor de derfor regner med at kunne høre interessant sladder. Undervejs slår de følgeskab med en gruppe bønder anført af Arnulf, som har en sag på herredsretten mod en stormandssøn .

Arnulfs sag er klar, men alligevel ender den ganske uventet – og kort efter findes stormandssønnen dræbt. Alle tror, at Arnulf er morderen, men Winston er ikke overbevist, og de tre begynder at grave i sagen.

’En bondes ord’ er tredje del i serien om trekløveret i 1000-tallets England, og Martin Jensen holder den høje standard, han lagde ud med i første bind. Fortællerstemmen er lagt hos Halfdan, den jordløse stormand, der nu bruger sit sværd i Winstons tjeneste.

Denne gang er det hovedsageligt Halfdan og Winstons frille, Alfilda, som arbejder med opklaringen, mens Winston går sine egne veje. Det bringer lidt konflikter ind i trioen, idet Halfdan har svært ved at acceptere Alfildas deltagelse. Men da hun beviser sit værd, må han overgive sig, og man kan jo håbe, at hun får en endnu større rolle i kommende bind, for hun har allerede udviklet sig til en vældig interessant person.

Martin Jensen er en af Danmarks allerdygtigste forfattere, når det gælder historiske krimier. Han formår både at skabe en troværdig kulisse som fængsler læseren og lister spændende oplysninger fra perioden ind i historien, samtidig med at han opbygger gode krimiplots, der stort set altid overrasker læseren til slut. Og det lykkes også her i ’En bondes ord’.

Jeg kan kun anbefale serien om Winston, Alfilda og Halfdan på det varmeste, og skulle du endnu have de første to bøger til gode, så glæd dig!