Edbryder af Martin Jensen

Oprettet: 11.07.2011 - 11:57

Bog: "Edbryder" af Martin Jensen

Krimi. Historisk krimi fra 1000-tallets England. Mænd med høje æresbegreber begår mord og udfører hævntogter i et sindrigt spil om magten.

Martin Jensen
Klim

En død munk med højre hånd hugget af bliver starten på et nyt eventyr for Halfdan og Winston i 1000-tallets England.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er stor fan af Martin Jensen. Jeg læser med lige stor fornøjelse hans nutidsromaner som hans historiske krimier.

De fleste kender sikkert krimierne om byfogeden Eske Litle fra Assens, men sidste år udkom første bind i en ny krimiserie, som foregår i England i tiden under Knud den Store, og som har illuminatoren Winston og stormandssønnen Halfdan som hovedpersoner. Nu har jeg så også fået læst andet bind, ”Edbryder”, der udkom først på året.

”Edbryder” foregår et par måneder efter ”Kongens hunde”. Halfdan og Winston befinder sig stadig i Oxford, og mens Halfdan nyder livet og hygger sig sammen med krokonen Alfilda, keder Halfdan sig og håber på, at der snart dukker noget op. Så da kong Knud beordrer dem til Mercia for at være sine øjne og øre, er Halfdan godt tilfreds.

På vejen overnatter de i Sankt Winfriths kloster i Brixworth, men midt om natten bliver de vækket. En af klostrets munke er fundet dræbt og med højre hånd hugget af – niddingehånden! Igen bliver Winston og Halfdan blandet ind i opklaringen af mordet, og denne gang er det endnu sværere at løse puslespillet, for her er både klosterintriger og nationale magtkampe at tage højde for.

Man skal holde tungen lige i munden, når man læser ”Edbryder”, for her er masser af handlingstråde og personer, der krydser hinanden, og med navne som Aelfgar, Leofwine, Eadwin og Uthred er det ikke altid lige let. Det ødelægger dog på ingen måde læseoplevelsen, for Martin Jensen forstår at skrue et spændende plot sammen, samtidig med at han skaber troværdige og interessante personer og en levende historisk kulisse, der suger læseren ind i handlingen.

Det er tydeligt, at der ligger en stor research bag bogen, som Martin Jensen i efterordet afslører, tager udgangspunkt i en virkelig hændelse: drabet på Uthred af Northumbria. Jensen har styr på detaljerne, og det gør, at de kringlede handlingstråde med stort overblik flettes sammen i en overraskende slutning.

Så er du vild med historiske krimier, hvor atmosfæren og personerne er en stor del af plottet, så kast dig straks over ”Edbryder”. Det er underholdning af højste klasse, og Martin Jensen står stadig som en af Danmarks bedste forfattere for mig.