Et andet lys af Jens Christian Grøndahl

Oprettet: 16.12.2002 - 09:00

Bog: "Et andet lys" af Jens Christian Grøndahl

Da den 56-årige advokat Irene Beckman bliver forladt af sin mand, tager hun sin tilværelse op til revision.

2002

"Kærligheden er ikke socialdemokrat, Martin. Den lader sig ikke omfordele, den hæfter ikke solidarisk. Det troede du, gjorde du ikke?"

Kvinden, der gør sig disse tanker, er Irene Beckman, 56 år og skilsmisseadvokat. Hendes mand, Martin, har netop forladt hende, og nu er hun nødt til at tage sit liv op til revision. Irene er en velholdt og nydelig kvinde, som er omgivet af sin gamle mor og de to voksne børn, som er mere chokerede over deres fars brud, end Irene selv er. For ti år siden havde Irene et forhold til en mand, Thomas, der var 15 år yngre, men hun manglede modet til at realisere forholdet, så hun svigtede sig selv og valgte ægteskabet og det pæne liv. Derfor må hun igen tage det kapitel op, især da hun erfarer, at Thomas nu skal skilles.

Moren er indlagt på hospitalet, og før en narkose betror hun Irene en kuvert, som kun må åbnes, hvis moren ikke overlever operationen. Irene kigger på kuvertens indhold og bliver klar over, at hun aldrig har kendt sin biologiske far, Samuel. Under krigen mødte moren den unge jøde Samuel, lige før han tog flugten til Sverige. Hele sit liv har hun bevaret denne hemmelighed.

Irene sætter sig for at finde sin rigtige far og finder ham i Ljubljna. Rejsen trækker tråde tilbage til Balkankrigen og hele Samuels historie siden 2. verdenskrig. Irenes rejse er ikke blot en rejse i fysisk forstand, men også en rejse mod hendes indre jeg. Via faderens historie bevæger hun sig hen imod et nyt liv, hen imod et andet lys.

"Samuel plejede at sige, at hvis man ikke kunne sige ja, havde man allerede sagt nej." Og hvis man ikke kan holde fast i sit ja, skulle man så hellere have sagt nej? Det er et af de centrale spørgsmål i romanen.

Jens Christian Grøndahl skriver forførende og med stor psykologisk indsigt. Det er en afskeds- og skilsmisseroman, med mange overvejelser om opbrud og kærlighedens vilkår. Kræs for de mange Grøndahl-fans.

NB: Læg mærke til omslaget, der forestiller Tromostovje, den smukke tredelte bro i Ljubljna.

'Et andet lys' fik BG Banks Litteraturpris 2003.