En helt anden historie af Håkan Nesser

Oprettet: 21.04.2008 - 12:06

Bog: "En helt anden historie" af Håkan Nesser

Krimi - Seks svenske turister, to ægtepar og to yngre mænd, mødes og bliver venner under en ferie i Bretagne - Fem år senere bliver de myrdet, én efter én, og selv om kriminalkommissær Gunnar Barba

Håkan Nesser
Modtryk

I anden del af Barbarotti-serien cementerer Nesser sin status som en af de bedste kriminalforfattere overhovedet. Begavet og velskrevet, en fryd at læse!

Vi er tilbage i Kymlinge, en fiktiv by i Sverige, hvor vicekriminalkommissær Gunnar Barbarotti huserer. Barbarotti er i topform, på vej til Gotland for at holde ferie med den nye kæreste Marianne.

På vej ud ad døren stikker postbudet ham en stak breve. Ferien indledes, og alt er fryd. Der spises og drikkes, der gås ture, og der elskes, en pragtfuld ferie indtil brevene åbnes. I et af brevene, personligt stilet til Barbarotti, står der: "Jeg har tænkt mig at tage livet af Erik Bergman, så må du jo se, om du kan stoppe mig". Så er ferien ikke helt det samme mere. Og selvom vor ven bliver sammen med sin elskede, er fokus flyttet. Ferien afkortes, da der vitterligt bliver fundet en død ved navn Erik Bergman. Barbarotti haster hjem og snart modtager han endnu et brev.

Sideløbende med Barbarottis virkelighed følger vi dagbogsoptegnelser fra en ferie i Bretagne i 2002. Seks svenskere mødes tilfældigt. Der drikkes, spises og bades, men en forfærdelig ulykke ødelægger ferien. Samtidig får vi også brevskriverens kommentar til ferien i Frankrig som han åbenbart deltog i, og brevene giver et indblik i hvorfor han vil dræbe det svenske selskab.

Som læser er man hele tiden et hestehoved foran Barbarotti pga. dagbogsnotaterne. Hele situationen er højspændt, politiet er på bar bund. Jeg var så overrasket over slutningen og havde aldrig gættet hvad der skete. Jeg blev virkelig snydt og super underholdt.

"En helt anden historie" bliver til tider lidt lang i spyttet og Barbarotti som ellers er min litterære helt, forekommer mig lidt vag. Jeg savner at han går lidt mere til den mht. det nye parforhold og ikke er så afventende. Det er som om mistrøstigheden er svær at komme af med. Barbarotti er en dyster og tænksom sjæl, og som de fleste af Håkan Nessers romaner er denne roman både litterær og alvorlig, men også med masser af humor. Jeg glæder mig meget over Barbarottis forhold til sin datter, jeg synes det er sjældent at man læser om mænd, der bekymrer sig over deres børn. Barbarottis følsomhed er helt klart et kæmpeplus.

En formidabel krimi, jeg behøver vel ikke at sige at treeren ventes med spænding.

Oversat fra svensk af Jan Mølgaard efter 'En helt annan historia '. Modtryk, 2008. 519 sider .