En amerikaners lidelser af Siri Hustvedt

Oprettet: 23.06.2008 - 12:06

Bog: "En amerikaners lidelser" af Siri Hustvedt

En New York psykiater gennemgår sin afdøde fars papirer i håb om at lære den mand at kende, som han aldrig rigtig forstod -  Det viser sig, at faderen åbenbart har haft dystre hemmeligheder i sit l

Siri Hustvedt
Helsingør : Per Kofod

Familiehemmeligheder og andre mysterier sætter mentale spor i flere generationer i en stor og viis psykologisk spændende roman, der forgår i New York efter 9/11.

Det handler om at fortælle, men de ikke fortalte hemmeligheder fylder flere generationers mentale tilstand. Sådan er det i hemmelighedernes år, som spænder over fire generationers levede liv, fra det barske immigrantliv i begyndelsen af det 20.årh., til soldateroplevelser under 2. verdenskrig og virkningen af terrorismen i New York efter 9/11.

De to søskende, Inga og Erik, har mistet deres far, der har efterladt sig nogle breve, som sætter dem på sporet af en voldsom begivenhed i fortiden. Ingas berømte mand er død af kræft, og hun bliver opsøgt af en nærgående journalist, der vil bore i Max’ s fortid. Teenagedatteren Sonia er mærket af at have overværet angrebet på World Trade Center. Erik er fraskilt psykiater og er betaget af underboen, den smukke kunstner Miranda og hendes lille datter Eggy, der holder af at binde alting sammen med snore. Miranda bliver chikaneret af sin excentriske exmand, der lægger fotografier af dem på trappestenen.

Mange historier og de tre mysterier fletter sig ind i hinanden og påvirker de involverede. Erik er som psykiater og hans reference til de mange patienter han har kendskab til en både sensitiv og vidende iagttager, der er dybt påvirket af sin fars breve, og den fortid og skæbne de ruller op. Samtidig er han bekymret for sine nærmeste og deres uforklarlige reaktioner.

Temaerne er erindringer, sorg, tab og familiehemmeligheder, hvor det viser sig at de nærmeste er mere fremmede end andre mennesker. Splittede mennesker forsøger at leve med sprækkerne i en fragmenteret verden og skaber nye skeletter. Via litterære og faglige psykologiske referencer gives der en forståelse og indsigt i reaktionsmønstre og handlinger.

Sproget tvinger læseren ned i rytme og har sin egen indre spænding, hvor alt kan ske og sker. Der bliver sat ord på komplekse følelser og tilstande, og sindet åbnes for nye nuancer og refleksioner,

Efter endt læsning sad jeg stum og stille fyldt med indsigt og visdom fra en stor forfatter.

Siri Hustvedt er født i 1955 i Minnesota af norsk-amerikanske forældre. Faderens optegnelser, der er brugt som en vigtig del i romanen er autentiske.

Oversat fra amerikansk af Jette Røssell  efter 'The sorrows of an American'. Per Kofod, 2008. 301 sider.

Læs om forfatteren

Originally published by Anny Skov Madsen, Litteratursiden.