Lily Dahls fortryllelse af Siri Hustvedt

Oprettet: 05.05.1999 - 08:00

Bog: "Lily Dahls fortryllelse" af Siri Hustvedt

Psykologisk kærlighedshistorie fra en amerikansk lilleby.

Siri Hustvedt
Christian Bundegaard & Anita Bay Bundegaard
2002
Per Kofod

Lily Dahl er 19 år, og bor i en lille amerikansk provinsby, hvor alle kender alle. Lily arbejder i et cafeteria, og serverer hver morgen morgenmad for byens ensomme og forsømte originaler. Lily drømmer om at blive skuespiller og er mere end almindeligt fascineret af Marilyn Monroe. Forlovelsen med kedelige Hank ophæves, da Lily forfører Edward, en spændende tilflyttet kunstner og professor på 35.

Romanen har indbygget en krybende mystik og uhygge, men er vel ikke egentlig en spændingsbog. Det er først og fremmest en historie om en ung kvindes indre udvikling om at finde kærligheden og om at finde sin identitet. Siri Hustvedt, der er norsk/amerikaner (gift med Paul Auster) har tidligere skrevet "Med bind for øjnene", som også handler om udvikling og identitet, og jeg synes bestemt forfatterskabet er et bekendtskab værd.

Originally published by Nina Wegner, Litteratursiden.