Drømmefakultetet af Sara Stridsberg

Oprettet: 19.11.2007 - 19:06

Bog: "Drømmefakultetet" af Sara Stridsberg

Biografisk roman i en eksperimenterende form om den militante feminist Valerie Solanas, der blandt andet udøvede attentat mod Andy Warhol og skrev manifestet SCUM (Society for cutting Up Men)

Sara Stridsberg
Athene

Drømmende smuk men barsk fortælling om kvinden der skød Andy Warhol.

Døden spiller en stor rolle i historien her. Da Valerie Solanas skyder og sårer Andy Warhol i 1968, kommer døden helt tæt på. Andy Warhol dør nemlig i 1987 som følge af de skud, Solanas påførte ham, og Solanas dør paradoksalt nok året efter, af en blanding af sindssyge, junk og prostitution.

Stridsberg har skrevet en krævende og kontroversiel litterær fantasi om kvinden, der skød Andy Warhol. Hun har skrevet en bog om en syg sjæl, der voksede op med en mor, der vælger voldelige mænd, og Solanas selv bliver da også misbrugt af sin far og tævet af sin mors næste mand.

Vi følger Solanas i forskellige tider, og vi starter med at møde hende på det snuskede hotel i San Francisco, hvor hun ender sine dage i 1988. Vi møder hende også som teenager i samtaler med sin mor i starten af 1950’erne, og som vred og aggressiv feminist på anklagebænken i 1968, da hun bliver fængslet for drabsforsøget. Endelig er vi også med hende på University of Maryland i slutningen af 1950’erne, hvor hun studerer psykologi, og møder det nærmeste, hun kommer sit livs kærlighed, CosmoGirl aka Ann Duncan.

Stridsberg har i denne romanbiografi, der vandt Nordisk Råds Litteraturpris, fantaseret over Solanas, den radikale feministiske frontfigur og mandehader (Solanas skrev SCUM-manifestet, der står for: Society for Cutting Up Men!). Hun ender med at bukke under for det samfund, hun hader og nedgør i rå, beskidte vendinger. Et samfund hvor mændene dominerer i alle lag, også i det avantgardistiske miljø, som Andy Warhol repræsenterer, og derfor må nedslagtes.

Sproget i romanen er et meget godt billede på Solanas; helt unikt, drømmende, men også grimt, hårdt og rablende. Stridsbergs enestående sprogbrug bør faktisk være nok til at læse denne bog!

Det er en smuk og særlig fortælling, men også en kold, barsk, provokerende og vild roman om USA i 1960’erne, feminisme og en syg sjæl i det syge samfund, Solanas vil til livs.

Oversat af Ellen Boen. Athene, 2007. 365 sider.

Tema: Danske debutanter 2015-2016

01.09.2016 - 11:26 - Anne Birgitte Hundahl

Årets debutanter skriver med inderlighed, nærvær og politisk indignation om hverdagen og samfundet i et miks af form og genrer. Det er nye, stærke stemmer der vil frem!

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 13:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.