Den første kærlighed af Josie Lloyd og Emlyn Rees

Oprettet: 11.11.2002 - 09:00

Bog: "Den første kærlighed" af Ivan Turgenev

Moskva 1833. Den 16-årige Voldemar forelsker sig stormende i den smukke, men uopnåelige Zinaida, som driver sit spil med mændene i omgangskredsen

Ivan Turgenev
1990
[Gyldendal]

Lån bogen på

Mickey og Fred er barndomskærester og elsker hinanden over alt på jorden. De er uadskillelige og tror på, at intet kan ændre på det. De deler alle oplevelser, den første smøg, det første kys. Som teenagere rives de brutalt fra hinanden, og bruddet er smertefuldt og uoverskueligt for dem begge. Det sker i 1980'erne.

Mange år senere (15 år) krydses deres veje ved noget af et tilfælde igen. Her starter historien i Josie Lloyd og Emlyn Rees' anden roman oversat til dansk, " Den første kærlighed".

Mickey er nu selvstændig forretningskvinde med en lille veletableret blomsterbutik og enlig mor til Joe på 13 år.

Fred er succesrig marketingchef for et internetfirma og på vej til at gifte sig med Rebecca om ganske kort tid.

Mickey og Freds møde i en gigantisk legetøjsbutik er starten på en lavine for dem begge to. Gensynet puster liv i gamle glemte følelser og bliver et møde med en uafklaret fortid, det er nødvendigt at få bearbejdet, inden de er klar til at gå videre - med hinanden eller hver for sig? Og hvad med Freds forlovede?

Romanen er en sød kærlighedshistorie i stil med den tidligere roman "Amy og Jack" fra makkerparret Lloyd & Rees. Den er underholdende, og det er en levende og bevægende historie om svigt, sorg og kampen for kærligheden. At handlingen er henlagt til et meget realistisk nutids-London gør ikke romanen dårligere - tværtimod. Jeg følte mig godt underholdt af denne lille søde og hurtigtlæste roman.

Oversat af Mette Egerod. Lademann, 2002. 252 sider. Kr 79,-