Canada

Oprettet: 14.01.2013 - 16:07

Bog: "Canada" af Richard Ford

Krønike om den unge Dells sære skæbne, da han køres til Canada som 15-årig, da forældrene arresteres for et elendigt bankrøveri; Han fortæller historien som midaldrende, og konkluderer til slut, at

Richard Ford
Claus Bech
Tiderne Skifter

Nogen gange kan livsforandrende begivenheder tage sig ud som noget helt andet.

”Canada” udspiller sig i 1960’erne, og fortælles af drengen Dell, som, mens historien udspiller sig, er 15 år og bor i den lille by Great Falls i Montana. Faren arbejder for det amerikanske flyvevåben, og moren underviser. På grund af faderens job flytter familien meget, og Dells bedste – og eneste – ven er derfor tvillingesøsteren Berner.

Men en dag ændrer deres begivenhedsløse liv sig, da Dells forældre begår et bankrøveri. Hvad får to almindelige mennesker til at blive kriminelle? Og hvilke konsekvenser får det for familien?

Igennem Dell hører vi om hverdagen og om de umærkelige ting i forældrenes opførsel, som set i bakspejlet var hints om, at noget var anderledes. Vi hører om, hvad der sker efter røveriet, og hvordan det for altid ændrer Dell og Berners liv. Og ikke mindst får vi en forståelse af både Dell og forældrene som mennesker på godt og ondt.

Historien fortælles omhyggeligt i et roligt tempo, med fokus på detaljer og med tilbageblikkets overblik. Sproget er fint, og selvom romanen indledes ganske dramatisk med ordene: ”Først vil jeg fortælle om det røveri, vores forældre begik. Bagefter om mordene, som fandt sted senere”, så er her langt fra tale om en krimi.

Kim Skotte kalder i sin anmeldelse i Politiken ”Canada” for: ”… en højst original og alligevel jordbunden dannelseshistorie og en fuldt udfoldet fantasi om det menneskelige sind og dets vilkår skrevet af en stor forfatter. En stor amerikansk forfatter, som sent har krydset en grænse i sit forfatterskab og med sublimt sprogligt mesterskab er taget på overraskende nye eventyr i Canada.”

Jeg har ikke tidligere læst noget af Ford, som ellers er en anerkendt forfatter med bl.a. en Pulitzer pris i bagagen for romanen ”Uafhængighedsdag”, der udkom på dansk i 1996.

For mig var ”Canada” en dejlig overraskelse. En varm og tankevækkende roman om det store i det små, og om hvordan hverdagens trivialiteter danner mønstre som først ses i tilbageblikket, men ikke desto mindre kan hjælpe til forståelse og accept når man er kommet så langt.

En varm anbefaling herfra.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• steenflemming1

lør, 19/01/2013 - 19:40

Er meget enig i den foregående anmeldelse. Richard Ford er en stor forfatter der skaber små erindringer i ens sind.

Læs "Sportsjournalisten" en fremragende bog som "Canada".