Blomsterbørnene af Marina Cecilie Roné

Oprettet: 24.04.2006 - 18:06

Bog: "Blomsterbørnene" af Marina Cecilie Roné

Almindelige mennesker i 1930'ernes Tyskland havde en normal hverdag med sorger, glæder og overraskelser - I novellerne møder vi bl a børn, der glæder sig, en ung mand til polterabend og en bekymret

Marina Cecilie Roné
2006

På jagt efter den tyske sjæl og karakter formår Roné med denne fine novellesamling at give et anderledes nuanceret billede af almindelige mennesker i 30’ernes Tyskland.

Prologen 'Easy Jet' foregår i nutiden og rummer alle vore myter om 'Tyskeren'. Alt, hvad der er fortrængt og forsøgt glemt, ligger kun et neglekrads under overfladen. Selvom tyskerne har taget afstand og haft opgøret, så er nazitiden stadig et kæmpe tabu. Godt ekviperet med fordomme om tyskere er vi nu klar til at gå i gang med resten af novellerne, der alle foregår i 30’erne.

Alt er lyst og lykkeligt i titelnovellen 'Blomsterbørnene'. Eva vågner op til den lykkeligste dag. Hun og mor skal binde 62 hagekors i blomster, og far skal være med til at rejse 278 flagstænger til en kæmpe parade. Med rendyrket verfremdungseffekt præsenterer Roné den lykkelige tyske familie, væk er erindringen om ydmygende nederlag under og efter 1. verdenskrig, arbejdsløsheden og mørke tider. Nu kan det ikke blive bedre!

I novellen 'En dagbogsdag' møder vi Rosa, der får afbleget håret af mor og moster. Alle ved, at blond er bedst, når man skal møde selveste Hr. Goebbels. Rosa synes nu, veninden Metas sorte hår er så blankt og flot, et hår der giver novellen en gysende drejning.

Eller i novellen 'Eftersidderen', hvor Martha savner manden, der er sendt i krig. Hun føler sig så alene med opdragelsen af datteren. Men Martha konkluderer, at savnet ikke er at sammenligne med den skam, nabokonen Evy må føle over stadig at have manden gående hjemme.

Det er en trend i tiden, at der skrives bøger og laves film om Tyskland i 30’erne og 40’erne, hvor historien anskues anderledes. Bidrag der prøver at nuancere historien og ikke kun skildre tyskerne som onde, men også at fortælle, at der bag enhver umenneskelighed altid findes mennesker af kød og blod.

Roné har med denne novellesamling givet et godt bud på tendensen.

Ærgerligt, at så mange læsere ikke giver sig af med at læse noveller. Med denne velskrevne og medrivende novellesamling ligger der et par rigtig gode timer forude.

Lindhart og Ringhof, 2006.- 139 sider. Kr 199,-

Anbefaling af Lyng