Førkrigstid

Oprettet: 27.01.2009 - 12:11

Bog: "Førkrigstid" af Kirsten Thorup

Bogens forside

40-årige Dinna, gift med købmanden Sigurd, lever i en lille vestfynsk by, der er rammen om alle hendes tænkte og reelle bekymringer om familien, pengene, jalousien, bysladderen og krigstruslen i år

Forfatter: 
Kirsten Thorup
Udgivet: 
2006
Forlag: 
Gyldendal
Sidetal: 
271
Lån bogen - Køb bogen

Bogen var til debat i februar 2008

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

  • Ole Knudsen

    tir, 27/01/2009 - 12:14
    Pernille
    29-02-2008 16:30:12
    Tusind tak for endnu en god snak :-)
    Kære læseklub
    Endnu en bog er vi kommet godt omkring. Det er simpelthen en fornøjelse at "snakke" bøger med jer! Ikke nok med at man får andres synsvinkel på den bog, man lige har læst, man får også skærpet sin egen holdning, når man skal formulere den på skrift. Så vi "snakkes" ved om Patriarken om ca 14 dage! God læselyst!

    5277 Annette
    27-02-2008 13:32:14
    Svar på: Sigurd i lommen (5274)
    Sigurds hverdag
    Ja, det er jo helt oplagt, at det er Dinna’s synsvinkel og bevidsthed, vi oplever tingene fra.
    Jeg tror, at Sigurd simpelthen har valgt at tie stille. Dinna bliver f.eks. så overrasket over, hvor meget han ved om krigen, da den bliver diskuteret i familien.
    Han holder helt sikkert af sin familie, men jeg tror, at Sigurd er nødt til kompensere fra sin kedelige hverdag ved f.eks. at deltage i bestyrelsesarbejdet og badmintonspillet.

    5276 Pernille
    27-02-2008 12:31:26
    Svar på: Sigurd i lommen (5274)
    Sigurd, jalousi og kærlighed
    Ja, vi har jo været rundt om det meste med Sigurd og også med Maja, Sigurd og Dinna og om, hvorvidt der var et forhold.
    Jeg kom bare til at tænke på, at romanens begivenheder jo udelukkende fortælles igennem Dinna. vis mere ... Historien havde helt sikkert set fuldstændigt anderledes ud, hvis det var Sigurd, der var hovedperson. Jeg kommer til at tænke på Per Flys tv-serie "Forestillinger", hvor mange udgaver af virkeligheden der findes.
    Måske er Sigurd netop meget tavs i visse situationer, fordi han ved, at lige meget hvad han siger, så bliver det opfattet forkert. Jalousi kan jo virkelig få folk til at se ting, der ikke findes.
    vis mindre ...

    5274 Solveig
    27-02-2008 11:02:32
    Svar på: Sigurd (5270)
    Sigurd i lommen
    vis mere ...Annette, jeg giver dig fuldstændig ret .Det er heller ikke let at være Sigurd.I stedet for at komme til Amerika havner han økonomisk i lommen på Dinnas lidet sympatiske bror. Det må have været en bitter pille at sluge.
    I bund og grund tror jeg, at Sigurd og Dinna holder af hinanden og børnene.
    Jeg møder stadig folk fra den, tid som ikke snakker om livets små og store spørgsmål, og det er meget uheldigt, fx hvis folk bliver dødeligt syge, og man så ikke kan snakke om
    det.
    Men selvom de unge i dag sms`er hele tiden viser det sig jo at i virkeligheden, har de tit heller ikke nogen at snakke med, når det gælder.
    Derfor synes jeg også at romanen er god til at drage paalleller til dagens samfund
    vis mindre ...

    5270 Annette
    26-02-2008 22:47:31
    Svar på: san dt eller falsk? (5262)
    Sigurd
    Du har da fuldstændig ret Karin, det gælder om at tale om tingene, men man ved jo også fra sig selv, at det ikke altid er så let. I den tid og i den kultur, hvor romanen foregår, er det slet ikke almindeligt, men mange mis-forståelser kunne måske være undgået. vis mere ...
    Vi har snakket meget om Dinna, men Sigurd har vi kun berørt meget lidt. Sigurd opgav jo faktisk sine drømme om at emigrere til Amerika for Dinna’s skyld. Den måde, som de lever på er ikke hans drøm, og det må da have krævet en hel del af ham.

    vis mindre ...

    5263 Karin
    26-02-2008 18:49:16
    vigtige ord røg ved siden af :-(
    Men egentlig er budskabet vel at VI SKAL SNAKKE noget mere om tingene - det gør alting meget nemmere i stedet for at man skal gå rundt og hemmelighedskræmme om de store ting i tilværelsen.

    5262 Karin
    26-02-2008 18:47:40
    Svar på: flere ting (5232)
    san dt eller falsk?
    Til jer der borer i den evenmtuelle affære mellem Sigurd og Maja: Ja for os læsere kan det jo kun blive en trossag. Jeg tror som tidligere nævnt ikke på det. Men jeg ved jo lige så lidt som I andre. vis mere ... Det vigtige for mig er her at de her tre voksne (+ Villy)der lever rimeligt tæt sammen i snævre rammer og tilsyneladende ret moderne indstillet for deres tid og alligevel så kan de slet ikke snakke sammen om deres inderste tanker. Som tidligere nævnt så må det være enormt svært at skulle leve så tæt sammen og alligevel kunne fåle sig så alene som Dinna helt klart gør. Og måske er det lige dér en affære mellem Maja og Sigurd kunne komme på tale, fordi Maja måske er "lettere" for Sigurd end Dinna med de lidt større krav hun stiller til sig selv og sine omgivelser. Men egentlig er budskabet noget mere om tingene - det gør alting meget nemmere i stedet for at man skal gå rundt og hemmelighedskræmme om de store ting i tilværelsen.
    vis mindre ...

    5242 Pernille
    25-02-2008 12:56:33
    Svar på: Drengene med mere (5223)
    Børn dengang og nu
    Nu har jeg ikke selv været barn i 1950´erne. Jeg er født i 1970, men jeg tror, at du Karin meget præcist udtrykker, hvordan det var at være barn i 1950´erne. Børn var ikke noget projekt, som de er i dag. vis mere ... De fik lov at passe sig selv, lege og udforske verden. Flere gange holder jeg vejret i romanen, når Dinna fortæller, hvor de to drenge løber og leger. Barndommen var noget mere farefuld end i dag. På den anden side var den måske også noget mere fri og eventyrlig. Ikke så styret af voksne.
    Men Dinna har da nok nogle holdninger til børneopdragelse, som jeg tror, var rimeligt moderne på det tidspunkt: Børn skal være ude. De skal have friske røde kinder og de skal lege.
    Samtidig skal de også have godnathistorie og bede aftenbøn.
    Desværre tror hun også, de skal have tæsk engang imellem. Måske skulle hun bare have snakket lidt mere med dem, eller accepteret, at det ikke altid er let for en lille dreng at sidde pænt på en stol. Men det var igen, som du sagde Karin, Børn skal ses og ikke høres.
    vis mindre ...

    5232 Annette
    24-02-2008 19:04:35
    Svar på: fantasi? (5219)
    flere ting
    Der er selvfølgelig flere ting, som kaster mistanken på Sigurd, men det er jo ud fra Dinnas synsvinkel. Ifg. Dinna er de jo stadig forelskede i hinanden.
    Der mangler ligesom en forklaring på, hvorfor den lille pige døde. vis mere ... Var hun måske født for tidligt, så kunne det forklare fødsels tidspunktet, som falder for tidligt i forhold til, hvornår hun er blevet gravid – bare lige en tanke.
    Det var selvfølgelig ikke været så let, som det er i dag, at få en uddannelse, og det lå jo ikke lige i kortene for en pige som Maja at tage en uddannelse. Men man kunne godt få mistanke om, at Dinna ikke under Maja det, hun skal være tilfreds med sin nydelige Villy.
    Det er selvfølgelig rigtigt, at man på det tidspunkt så helt anderledes på børn og børneopdragelse. Dinna opfatter sig selv som oplyst og moderne, det burde måske også omfatte hendes syn på børnene.


    vis mindre ...

    5223 Karin
    24-02-2008 10:12:55
    Svar på: fantasi? (5219)
    Drengene med mere
    Flere har skrevet om forældrenes forhold til drengene men det er jo helt klart, at dengang havde man ikke det nære forhold til sine børn som vi har i dag. Børn skulle bare arte sig, være rene og pæne, ses men ikke høres. vis mere ... Jeg er selv fra 50'erne og der var en afgrund mellem os børn og de voksne. Selvom jeg følte mig værdsat og elsket levede jeg i en helt anden verden. Dinna kan egentlig godt fornemme at der er andre måder at gøre tingene på og hun higer også efter både viden, udsyn og et tættere forhold til drengene men hun formår alligevel ikke at bryde normerne i det snævre, lille samfund som hun føler sig tryg i. Hun ønsker noget, hun ikke kan sætte ord på, men er bange for at forlade de kendte og trygge rammer. Hun er typisk en kvinde der er fanget i sin rolle. Hun har ikke "fundet sig selv" og kan ikke realisere sine drømme, for hun ved ikke præcist hvad det er muligt at drømme om. Hvis Dinna havde levet 30 år senere havde betingelserne været helt anderledes for hende. Forfatteren viser os hvor svært det kan være at leve under konformitetens åg.

    vis mindre ...

    5219 solveig
    23-02-2008 20:21:07
    Svar på: Småborgerskabets idealer (5216)
    fantasi?
    vis mere ...Jeg er ikke helt sikker på, at Dinnas mistanke er fri fantasi. Bl.a giver det et ryk i Sigurd, da Villy ikke rigtigt ved, hvor barnet er kommet fra (side 129), men det kan jo også være at Sigurd bare tænker, at det let kunne se ud som om han er faderen.
    Jeg synes også at Dinna kunne have bakket Maja op i at få en uddannelse, men det er nok ikke så nemt for hvad skulle Maja leve af under uddannelsen??
    Måske træder janteloven også lidt i kraft, for måske ville Dinna blive lidt jaloux, hvis tjenestepigen fik en uddannelse, mens hun ikke selv fik chancen??
    vis mindre ...

    5216 Annette
    23-02-2008 15:02:19
    Svar på: Idyl og alt ser så fint ud, (5214)
    Småborgerskabets idealer
    Jo vist lever Dinna fint op til småborgerskabets idealer. Sladderen er en indbygget del af landsbybilledet, og Dinna deltager også. Indimellem er hun ikke meget for det, men hun må også frem med noget, hvis hun vil have noget igen. vis mere ... Og det vil hun netop gerne.
    Havde der været noget mellem Sigurd og Maja, så tror jeg, at det havde været et en del af bysladderen. Inga havde da troppet op for at høre, om der var noget om snakken. Jeg tror kun, at det er noget der foregår i Dinna’s fantasi. Sigurd bliver ved med at være kærlig overfor Dinna.
    Jeg kan godt se, at hvis Maja bliver gift med Villy, så er hun ude af billedet for Dinna. MAen Dinna kunne også have støttet Maja i at få en uddannelse og på den måde få hende væk fra byen og Sigurd.

    vis mindre ...

    5214 Inga
    23-02-2008 13:28:38
    Idyl og alt ser så fint ud,
    på overfladen.
    Dinna gør sit yderste for at leve op til idealet, det lille samfunds normer, har stor respekt for den sociale kontrol. Sladren.
    Dina og Sigurd ægtepar, to børn (drenge), en forretning, som de brænder for og lever af, ung pige i huset. vis mere ... Alt er fint. Indtil Dinna fornemmer noget, jalousien brænder i hende, er der noget mellem Maja og Sigurd? Ingen siger noget. Læseren er kun med i Dinnas tanker, og kender kun til beretninger om , hvad hun tror og gør.
    Dinna har ingen at tale med, men heldigvis har hun sin dagbog, som hun betro sig til. Sigurd læser i den, og ord på skrift er langt stærkere end det talte. Dinna kender hans hemmelighed. Han bliver så rasende og kræver den brændt.
    Her får jeg, som læser, en mistanke om, at Dinnas jalousi er berettiget. Det er sandheden, hun har skrevet. ( tror jeg)

    Til Annette, hvorfor Dinna ikke støtter Maja?
    Maja har fyldt rigeligt i Dinnas liv indtil nu, det gælder om at få hende afsat til Willy, for Dinna vil gerne videre sammen med Sigurd uden hende, og krigen sydfra kommer hende til undsætning, den vil kræve alt hendes opmærksomhed og bekymring.

    vis mindre ...

    5211 Annette
    22-02-2008 21:46:15
    Svar på: Dengang og nu... (5186)
    Maja's drømme
    Jo, selvfølgelig handler det om at være der i lokalsamfundet, hvor det betyder noget, men det er desværre ikke særlig positivt det, de får ud af al den ”networking” :-)
    Dinna drømmer jo også om noget andet. vis mere ... Der står et sted, at det ikke ville være et større offer for hende at undvære Sigurd og drengene, hvis det var i en højere sags tjeneste.
    Derfor burde hun også støtte Maja, da hun giver udtryk for, at hun gerne vil være noget andet end blot ung pige i huset. Hvorfor støtter Dinna ikke Maja i hendes drømme?

    vis mindre ...

    5186 Kathe
    21-02-2008 17:36:23
    Dengang og nu...
    Jeg har ikke lige bogen hos mig, men jeg husker godt, at al den selskabelighed var lidt underlig, og var der ikke også noget om, at Dinna ind imellem synes, det var for meget? Måske er det ønsket om at omgåes 'de rigtige', og komme højere op af den sociale rangstige, at man sådan plejer omgangskredsen. vis mere ... I dag ville man kalde det netværk. Jeg synes også, de kunne bruge mere tid på drengene, men kan ikke helt gennemskue hvorfor de ikke gør det. Men i dag har børn en mere fremtrædende plads i familierne - og gudskelov for det - pædagogisk set er der enorm forskel på i dag og dengang, ja, det er bare et bud...
    vis mindre ...

    5182 Annette
    21-02-2008 14:31:43
    Svar på: drengene (5169)
    prioritering
    Jo, du har fuldstændig ret. De burde tage sig mere af de drenge! Dinna vil jo så gerne tale om tingene, så det er underligt, at hun ikke taler med sine børn. De kan jo nok tage sig tid til at afstraffe dem, der bliver ikke tøvet med at give dem én med tæppebankeren. vis mere ... Samtidig erkender Dinna, at det kommer af, at de ikke har tid til at tage sig ordentlig af dem. Det er en mærkelig prioritering nok tid til afstraffelse og selskabelighed, men ikke tid til kærlighed og nærvær.
    En anden ting der undrer mig er alle de ”fester”, som Dinna og Sigurd deltager i. Jeg synes slet ikke, at det passer med tiden. Hvis man tænker tilbage til f.eks. til ”Mærkedage”, så begyndte man f.eks. først at drikke rødvin langt senere. At dem kommer hjem langt ud på natten er også underligt, når man tænker på, at de arbejder længe og hårdt.

    vis mindre ...

    5169 solveig
    20-02-2008 21:36:35
    Svar på: Fin bog (5159)
    drengene
    vis mere ...Ja, det er mærkeligt at drengene bliver tilsidesat sådan, og det er da også kun fordi, at Karen ikke er så dygtig til at læse op, st Dinna selv læser for dem. Man skulle da ellers mene at de havde brug for en erfaren voksen til det.
    En som kan forklare dem hvordan verden er skruet sammen, men Dinna vil helst springe over uhyggelige ting i bøgerne.
    Men drengene kender noget til verden og har fx ( side 270)"begravet to polske soldater".
    Var det ikke bedre at Dinna fortalte dem lidt om verden, så de lidt næmsomt kunne høre det fra en voksen??
    vis mindre ...

    5159 Annette
    20-02-2008 10:40:43
    Fin bog
    Jeg vil give jer alle sammen ret i, at det er en dejlig bog skrevet i et godt og skrevet dejligt letlæst.
    Det er små ting, som i starten af bogen gør Dinna jaloux. Dinna hænger sig i ting, som kan vække mistanke, men overser hun ikke de positive ting som Sigurd gør og siger. vis mere ... F.eks. ville han gerne have hende med i biografen, men det afslår hun, da hun ikke bryder sig om den slags film. Det undrer mig, når hun er så jaloux, hvorfor tager hun så ikke imod de positive udmeldinger fra Sigurd.
    Noget andet er Dinna og Sigurd’s drenge. Det er for dem, de knokler sådan, men de har ikke en særlig fremtrædende plads. Og de bliver på tilsidesat til fordel for selskabelighed, det er da mærkeligt.

    vis mindre ...

    5131 Karin
    19-02-2008 10:29:57
    Svar på: Dinna og hendes tanker (5123)
    Dinnas situation
    jeg er helt enig med dig Pernille. Jeg tænkte også at Dinna har et stort uudnuttet potentiale. Hun er jo egentlig en dygtig og tlænksom arbejdsleder, hun har sociale kompetencer, hun er videbegærlig og åben overfor dem der er anderledes og parat til at gøre en indsats. vis mere ... Hun ved bare ikke altid hvor hun skal rette sin foretagsomhed hen. Måske er det derfor, hun "opfinder" affæren mellem Sigurd og Maja. Hun har brug for at der sker noget mere i hendes liv end der gør. Jeg nåede i slutningen af romanen frem til at der ikke var en affære, netop fordi Sigurd og Dinna egentlig virker som et godt par.
    vis mindre ...

    5130 Pernille
    19-02-2008 00:42:11
    Svar på: Dinna (5125)
    Dinna
    Jo,Dinna er et meget sympatisk menneske med en meget stor ansvarsfølelse overfor sine medmennesker. Hun vælger ikke de lette løsninger. Nogle gange skulle hun bare være lidt bedre til at sige fra/sige sin mening. Her tænker jeg især på svigerinden, som er utrolig uhøflig mange gange. Jeg ved godt, det er svært, når de økonomisk er i lommen på Dinnas bror og svigerinde, men alligevel...

    5125 Kathe/gæst
    18-02-2008 18:24:15
    Dinna
    Jeg synes også, Dinnas' jalousi var træls i starten, men ærlig talt blev jeg ikke meget klogere på, om der mon var noget i det. Jeg synes, hendes mistanke er så godt beskrevet, ligesom forholdet til den unge pige. vis mere ... Egentlig betyder det heller ikke noget for min oplevelse af bogen, om vi ikke kommer helt til klarhed over, om Sigurd er far til Majas' barn. Dinnas reflektioner over livet i amindelighed, midt i de kedelige huslige opgaver, var spændende og gav et ret godt indtryk af lillebylivet og kønsrollerne på den tid - og krigens rumlen på afstand. Hun er en meget velmenende person, faktisk ret sympatisk.
    vis mindre ...

    5123 Pernille
    18-02-2008 17:21:01
    Svar på: Dejlig historie (5110)
    Dinna og hendes tanker
    Dinna tænker meget over alting: Sine medmennesker, samfundets indretning og verden udenfor den lille fynske by. Og hun vil gerne dele sine tanker med andre.Det kan nogle gange være et problem for Dinna, fordi der ikke er så mange at snakke med. vis mere ... Sigurd er jo ikke meget talende, og mange af de andre, Dinna omgåes, vil helst sladre. I dag ville Dinna have fået en uddannelse og et job, hvor hun kunne bruge sit hovede konstruktivt.
    Jeg er enig med dig, Karin, når du skriver, at Dinnas og Sigurds ægteskab og kærlighed virker stærk, men hvorfor er det så så svært for dem at tale sammen??
    vis mindre ...

    5110 Karin
    18-02-2008 10:32:37
    Svar på: Sigurd, Maja og Dinna (5108)
    Dejlig historie
    Jeg var meget glad for Førkrigstid. Man kommer rigtig ind i miljøet og keder sig ikke er sekund i selskab med hovedpersonerne. Har Maja og Sigurd haft en afffære? Sigurd er åbenlyst glad for Dinna og hun for ham, egentlig virker deres ægteskab, fællesskab og forelskelse stærk og det taler imod en affære. vis mere ... Det værste er at Sigurd ikke bare kan forsikre Dinna om at der ikke er noget. Han enten ikke vil eller ikke kan, og så er det jo klart at Dinna ikke kan slippe de tanker igen. Alternativet for Dinna er at snakke med Maja om det. Hvor må det være svært at leve så tæt sammen og så alligevel være så alene. Jeg synes hele mylderet af godt tegnede bipersoner gør romanen nærværende og trovædig.
    vis mindre ...

    5108 Pernille
    18-02-2008 00:43:30
    Svar på: enig (5103)
    Sigurd, Maja og Dinna
    Ja, har de haft en affære, Sigurd og Maja, det er virkelig et godt spørgsmål.
    Til at begynde med syntes jeg, at Dinnas jalousi og mistænksomhed var urimelig og ulidelig, og jeg kunne godt forstå, at Sigurd ikke kunne holde alle de spørgsmål og al den mistro ud. vis mere ... Jeg tænkte, at Dinna forpestede deres samliv med sin jalousi, og at hun i øvrigt også spildte sit eget liv med det. Men senere i romanen blev jeg meget i tvivl. For der var et særligt bånd imellem Maja og Sigurd, og Maja blev jo altså gravid, imens hun var hos Sigurd og Dinna. Der er også andre små tegn og bemærkninger efterfølgende.
    Men hvad enten der var et forhold, eller det "bare" var Dinnas jalousi, så ødelægger det Majas liv, og det har bestemt ikke være let i forvejen.
    Det viser tydeligt, hvor sårbar en ung pige i huset var dengang. Ikke nok med at hun mistede sit job, hvis ikke "fruen" var tilfreds med hende, hun mistede også sit hjem. Og Maja betragtede i høj grad Dinnas og Sigurds hjem som sit.
    vis mindre ...

    5103 solveig
    17-02-2008 12:18:21
    Svar på: Lad os starte! (5101)
    enig
    Jeg synes Kirsten Thorup er sluppet godt fra romanen.Jeg føler virkelig at vi er tilbage i den tid, og det må ellers være svært efterhånden at skrive så autentisk om den tid, der er jo trods alt gået mange år siden da.Det gør dog ikke romanen mindre aktuel, for der er jo også meget der ulmer i vores tid også, bare tænk på alle de afbrændinger, der sker i disse dage. vis mere ... Jeg har også mødt en , der gik fuldstændig ned med flaget på grund af 11. september 2001.
    Men det er sjovt at tænke på den udvikling, der er sket fra førkrigstiden til min barndom og igen op til nutiden. Altså jeg tænker sådan noget som det at have ung pige i huset. Der findes jo stadig unge piger i huset, der er også stadig nogen, der må afgive deres børn, men det er jo ikke nær så almindeligt i dag.
    Tror I at Sigurd og Maja har haft nogle affærer sammen??
    Det er dog utroligt, hvis det har kunnet foregå indenfor hjemmets 4 vægge.
    Men det var jo også mere almindeligt med både loft og kælder og krinkelkroge dengang.
    Jeg synes Dinna går lidt for lidt op i hendes egne drenge som dog ser ud til at stortrives alligevel.
    vis mindre ...

    5101 Pernille
    16-02-2008 23:54:20
    Lad os starte!
    Hvad synes I, kære "læsevenner"? Kan I lide Kirsten Thorups roman? Der er mange emner at tage op, synes jeg, men vi skal vel begynde et sted.
    Jeg synes, det er en rigtig god roman, Kirsten Thorup har skrevet. Jeg synes, sproget er en nydelse at læse, og så synes jeg rigtig godt om den måde den lille historie skrives ind i den store. Dinnas, familiens, byens udvikling i forhold til det forfærdelige, der er under opsejling i Tyskland i slutningen af 1930´erne.
    Men hvad synes I andre?

    4848 Annette
    01-02-2008 19:21:38
    Svar på: En dejlig roman (4839)
    velkommen
    Du er velkommen til at følge med i vores debat Kathe og selvfølgelig også til give dit besyv med. Det kunne være dejligt, hvis du kunne have lyst til at melde dig ind i vores læseklub :-)

    4839 Kathe/gæst
    01-02-2008 13:31:52
    En dejlig roman
    Jeg læste 'Førkrigstid' for nylig og synes, det er en dejlig roman. Glæd Jer, den gjorde stort indtryk på sin egen stilfærdige måde. Jeg følger med i jeres debat på sidelinjen, og giver måske mit besyv med på et tidspunkt.

    4836 Annette
    01-02-2008 11:25:32
    Årets 2. roman
    Så er vi allerede i gang med februar måned og skal dermed i gang med den næste roman.
    Det skulle være muligt at få fat i "Førkrigstid", den ser ud til at være hjemme på mange biblioteker. Skal vi gøre som sidst læse de første 14 dage og snakke de sidste 14?
    Efter den sidste bog, som Pernille og jeg har foreslået, vil vi tage Inga's forslag "Den nøgne mur" af Aase Schmidt. Så god læselyst herfra :-)

    Navn: