Zentropia - et eventyr

Oprettet: 19.10.2013 - 21:17
Zentropia Zentropa

Og de levede lykkeligt…?

I virksomhedsportrættet Zentropia har Anne Mette Lundtofte i journalistisk form beskrevet et eventyr, hvor man tydeligt ser for sig billeder af luftslotte, luftkasteller, konger, prinsesser og rivaler, der kæmper om kontrol, magt og kunst. Alt og alle der truer Kongens rige og hans datters gunst, bliver knækket, pisket og udsat for ydmygelser ved offentlig retssag. For sådan er det i Zentropia.

Enten er du inde i varmen, og det koster din sjæl, ellers er du ude. Hvis du stiller dig i midten, kommer du i klemme, men det er dit eget ansvar.

 

Anne Mette Lundtofte spinder tråde fra den gamle danske filmtradition, hvor fotograferne herskede og kompromiser var dagligdag, så vi forstår Zentropas berettigelse og nødvendighed. At der var behov for anarki og rusken i den gamle danske bøgeskov, som var gået hen og blevet lidt kedelig i kanten. Zentropa har ikke bare ændret filmtraditionen i Danmark, men i hele verden.

 

Det handler om at være ude at skide…

Ved en generalforsamlingen for VVS installatører i 2012 deler Peter Ålbæk ud af Zentropas Skabelse og succes. Først når du er ude at skide, får du røven med dig.

Det er heri den kreative process ligger. Status Quo og tryghed er vejen til den evige død. Drama skal der til, og hvis det ikke kommer af sig selv, skal Peter Ålbæk nok sørge for det via sine løgne og falske rygter. Hans hensigt og strategi kommer ikke af ondskab, men af behovet for sin prinsesses kreativitet som netop ligger i dramaet. Liv larmer og stinker af lort, kun døden er stille. Og Peter Ålbæk vil ikke dø i stilhed af kedsomhed. Han larmer. Zentropa larmer for enhver pris. Og det stinker. 

De giver fanden i de traditionelle spilleregler og bryder dem, så snart de viser sig. Med brudte spilleregler, løgne og ansvarsløs mangel på indsigt i omsorg for medarbejdere og samarbejdspartnere skabes der. Fejl og frækhed kaldes for kunst.

Zentropa har regler; Vores regler for dig og vores regler for sig. Reglerne skal følges, som Lars von Trier siger: Bryder du dine egne regler, har du ingenting. Hans behov for kontrol med detaljerne, materialerne og de mennesker der omgiver ham, viser tydeligt hans neurotiske sind og trang til at være sær, bare for at være sær.

 

Man får som læser ikke det store indblik i cashflowet, de mange kreativt tænkte selskaber, men det behøver vi heller ikke for at se gennem boblen, cigarrøgen og direkte ind i djævlens drilske øjne i dette portræt af en sjælden virksomhed, hvor det handler om at redde sin egen røv, før andre tager den.

Hvem er Idioterne? Dem som gik nøgne rundt i kunstkåber af løgn, bare fordi de kunne eller dem der råbte, ”Han har jo ikke noget tøj på”?

 

Anne Mette Lundtofte har tilbragt 3 år hos Zentropa, hvor hun til tider selv hoppede med på bølgen og i søen. Lundtofte har med sin skrape klinge valgt og fravalgt anekdoter og historier. De udvalgte sekvenser er skrevet med nysgerrighed og undren i pennen, så eventyret får lov at folde sig ud på sin tidslinie.

Interessant…

Lur mig, om ikke Peter Ålbæk er stolt over det gennemsyrede glatte portræt af sig selv.