Oh Romeo

Oprettet: 27.10.2008 - 19:06

Natursyn i de danskes romaner
Mads Kusk, Bibliotekar, Københavns Biblioteker

Merete Pryds Helle : Oh, Romeo. Rosinante, 2006.DarwinPå stierne langs Søerne står gule blade i spiraler op i luften i de stærke vinde.Efterår i København. Romanens Julie er efterhånden blevet ’ingenogtredive’ og endnu en sommer er gået hende forbi uden elskovseventyr. Hun passer sit ph.d.-studie på laboratoriet, hvor hun jonglerer med DNA-prøver dagen lang, hun forsøger at skære ned på trøstespisningen og det bevidstløse tv-kiggeri og hun motionerer langs søerne. Desuden holder hun en meget poetisk dagblog. Ovenstående linje er dog fortællingens egen stemme og et af de få eksempler på en nogenlunde nøgtern naturbeskrivelse. Sjovt nok – for fortællingen tager afsæt i årstiden og lader den skinne igennem hele dette moderne remake af Shakespeare’s udødelige love story.

Inspireret af bogens høje poetiske ambitionsniveau vil jeg kalde et af bogens fremherskende natursyn for poetisk darwinisme eller måske romantisk darwinisme. En naturvidenskabelig fantasi eller poesi. Og i kærlighedens navn spares der ikke på besjælingen undervejs.Freud
Så havde de begge set ud af vinduet på regnen, der faldt på Sankt Hans Torv, og en mand, der trak en bokserhund efter sig, mens den gøede ad en chihuahua, der blev båret i en bæresele af en ganske ung pige.Pryds Helle lader historien igennem denne mand gå tur med denne bokserhund og vi aner, at det har en eller anden betydning. Måske uheldsvanger, men i hvert fald symbolsk og så tydeligt som vi sjældent ser det i nyere dansk litteratur.

En forbudt fryd ved overtrædelse af et protestantisk billedforbud? En rest af overtro? Symbolikken kildrer og naturen, i form af en hund i snor, afgiver billeder, når det gælder liv og død. Og kærlighed.Disney
…trækronerne på de store kastanjetræer svajer fra side til side, som vil de hviske hende i øret, at hun skal løbe hjem, hun er ikke en af dem, ikke vindens legetøj. Her har vi Julie som den modne Rødhætte/Guldlok på løbetur i den store, mørke og moderne skov, som synes at tale til hende.

Eller gør ’som om’ og på den måde gør historiens Julie frygtelig bevidst om, at hun ikke hører til ude i naturen, men er et kulturvæsen. Problemet er bare, at hun ikke føler sig hjemme i denne kultur. På sin vis en flygtning eller fremmed, som romanens Romeo.

Waste Land
- Havet er rykket ind på Frederikssundsvej, siger Romeos far til Julies far.Fædrenes helt tilfældige møde i en akvariebutik med speciale i saltvandsbassiner. En ’scene’ med mange fortolkningsmuligheder. Set fra et natursynspunkt så har vi her et eksempel på både en beherskelse af naturen, indhegnet og bag glas, men også den dybe længsel efter den. Her i den frodige, tropiske, spændende og fremmedartede version – forsøgt indfanget som Nattergalen af kejseren af Kina.
Dette blandede forhold til naturen (inkl. kærligheden i øvrigt), som man længes efter og frygter, væver sig sammen med et af bogens andre temaer: frygten og nysgerrigheden overfor det fremmede.

…Der er et shakespearesk sug af længsel efter kærlighed (og natur, sagde hunden) i Oh, Romeo. Og den forløses lidt overraskende i et stormfuldt dansk efterår, hvor det ellers er tid til at i krybe i skjul i familiens skød, i arbejdet, i sofaen foran fjernsynet og hvor naturoplevelserne typisk begrænser sig til at lufte hunden eller kaste et blik på akvariefiskene (for nu at bruge noget af romanens inventar). Men kærligheden overvinder altså selv det danske efterår – og den fremmedfrygt, som er et andet vigtigt tema såvel i originalen som i Pryds Helle’s glimrende moderniserede og fordanskede version.Eller også er efteråret på disse breddegrader en god tid at forelske sig i? Måske har den danske sommer med dens overflod af lys stemt sindene til kærlighed, men man har været på ferie og ikke haft tid til den slags. Nu er de tilbage i byen, Romeo’erne og Juli’erne, og den forvandler sig ved hjælp af regn og rusk til en kulisse, et sammenhængende rum, hvor vores skuespillere endelig kan træde i karakter. Kærlighedens karakter. Og helst inden jul, hvor der er alt for mange følelser på spil.

0
Din bedømmelse: Ingen