Vi forældreløse af Kazuo Ishiguro

Oprettet: 01.03.2001 - 09:00

Bog: "Vi forældreløse" af Kazuo Ishiguro

Privatdetektiven Christopher Banks har opklaret talrige sager i det londonske society. Men der er stadig en sag han ikke har kunnet løse.

Kazuo Ishiguro
2000

Hvad gør man, når man ikke hører til nogen steder? Man prøver at falde ind, efterligne de andre, ligne de andre.

Hvis tilstrækkelig mange har højre hånd i jakkelommen, når de taler, gør man ligeså. Og så er man som dem. Og dog!

Romanens hovedperson, Christopher Banks, voksede op i Shanghai i begyndelsen af det 20. århundrede. Først forsvinder hans far på mystisk vis, dernæst hans mor, og den 10-årige Christopher sendes "hjem" til England til en tante og en kostskole.

Som voksen ernærer han sig som privatdetektiv - societydetektiv med en lup som sit kæreste eje; han færdes de rigtige steder, møder de rigtige mennesker - og altid forbereder han sig, bange som han er for at være anderledes. Han tiltrækkes af en kvinde, som også har mistet sine forældre, og da hun rejser til Shanghai sammen med sin mand, følger han efter for at løse sit livs kriminalgåde: Hvad skete der med hans forældre for 25 år siden?

Overraskende for Banks, men ikke for læseren hænger sagen noget anderledes sammen, end han forestillede sig. Christopher Banks fortæller selv sin historie, delvis i tilbageblik.

Sjældent har man mødt en person, der er mere optaget af, hvordan han virker på andre, om han nu gør det rigtige, siger det rigtige osv.

På bogens første side møder Banks f.eks. en gammel skolekammerat og inviterer ham hjem til sin nye lejlighed: "Selv om jeg på det tidspunkt endnu ikke havde modtaget en eneste gæst i min lejlighed, udstedte jeg min invitation med stor selvsikkerhed, da jeg havde valgt mit logi med en del omhu. ... Desuden var jeg, næsten umiddelbart efter at have lejet lejligheden, gået over til Knightsbridge og havde anskaffet mig et Queen Anne-testel, flere pakker fin te, og en stor dåse med kiks. Så da Osbourne faktisk dukkede op en formiddag et par dage senere, kunne jeg servere forfriskningerne med en sikkerhed som gjorde at han ikke en eneste gang kunne tro han var min første gæst." (p.7-8)

Sproget er Banks', og det ligner ham, omstændeligt, lidt altmodisch, og godt ramt af den danske oversætter, Jørgen Nielsen.

Læst som almindelig kriminalroman fungerer bogen ikke, plottet virker på ingen måde sandsynligt, men det er heller ikke bogens ærinde. Plottets usandsynlighed bidrager til at skabe bogens atmosfære og understreger hovedpersonens virkelighedsfjernhed.

Kazuo Ishiguro er japaner af fødsel, men har boet i England, siden han var seks år. Han kan som få andre betragte og beskrive englænderne på en udleverende, men alligevel kærlig måde. Han er mest kendt herhjemme for 'Resten af dagen', filmatiseret med Anthony Hopkins i hovedrollen som butleren, der også har svært ved at vide, hvordan man gebærder sig.

Den del af 'Vi forældreløse', der foregår i Shanghai, kan minde lidt om 'Solens rige' af J.G. Ballard, som den også delvis falder sammen med tidsmæssigt. Det er en ikke helt let bog, men den læser, der tager sig tid, vil få en stor oplevelse.

Gyldendal, 2000. 343 sider

BogWeb - 1. marts 2001