Uendelige verden af Ken Follett

Oprettet: 21.04.2008 - 12:06

Bog: "Uendelige verden" af Ken Follett

Historisk roman fra Kingsbridge i 1300-tallets England, skildringen af livet i og omkring katedralen er stadig i centrum.

Ken Follett
Cicero

Rammer pesten kun synderne, og vil retfærdigheden altid ske fyldest? Bestemt ikke i denne uafhængige fortsættelse af kæmpesuccesen "Jordens søjler.

"Uendelige verden" starter i 1327, ca. 200 år efter "Jordens søjler". Kingsbridge har nu næsten 7000 borgere, men den nye prior på klostret er en konservativ mand, som ikke kan se fordelene i at lade borgerne få nogen indflydelse på byens styre.

Hovedpersonerne er fire børn, som vi følger gennem godt 30 år. Merthin og Ralph er sønner af Sir Gerald, som i romanens begyndelser mister sine ejendomme og må flytte ind på klostrets grund. Han glemmer aldrig denne ydmygelse, og hans eneste ønske er, at sønnerne - og især den yngste Ralph, en stor og brutal dreng - kan genrejse familiens ære.

Gwenda er datter af tyven Joby, som ikke skyer nogen midler for at skaffe penge - heller ikke at sælge sin datter for en ko. Den sidste hovedperson er pigen Caris, hvis far er byens oldermand Edmund Wooler.

De fire børn møder tilfældigt hinanden, og snart spindes deres livstråde ind i hinandens på trods af forskellighederne i stand, temperament og køn.

Kunne du lide "Jordens søjler", vil du helt sikkert også kunne lide "Uendelige verden". Historien rummer mange af de samme elementer: kampen mellem gejstligheden og adelen med kongen i toppen, magtbegær, grådighed, vold, krig og kærlighed, og det hele fortalt så man ikke kan lægge bogen fra sig igen.

1300-tallet var en voldsom periode i England. Dels udbrød 100 årskrigen mellem England og Frankrig i 1337, og dels ramte pesten Europa og dræbte mere end en fjerdedel af befolkningen. Ken Follett fortæller levende om perioden og formår at få personerne til at fremstå som virkelige - om end lidt sort/hvide i en begivenhedsrig tid.

Det er dog Ken Folletts svaghed, at han har en tendens til at gøre sine personer lidt endimensionale. Prior Godwyn mister meget hurtigt alt sympatisk, og det gør den unge Ralph egentlig også. Alligevel er han nok den person, som jeg finder mest interessant, fordi han selv ser sig helt anderledes end omverdenen.

Men trods min lille indvending synes jeg, at "Uendelige verden" er en rigtig god historie. Så glæd dig til en dejlig lang og velskrevet roman.

Oversat fra engelsk af Alis Friis Caspersen efter 'World without end '. Cicero, 2008. 1063 sider