London kalder af Ken Follett

Oprettet: 26.01.2004 - 09:00

Bog: "London kalder" af Ken Follett

En ung dansker falder i 1941 over en mystisk installation på den jyske vestkyst og bliver en vigtig brik i Englands forsøg på at mindske tabene ved bombetogterne.

Ken Follett
2003
Cicero

"London kalder Danmark" var ordene, som mødte danskere, der for over 60 år siden tændte for radioen og i smug stillede ind på den forbudte sender fra en af Europas sidste frie bastioner, England.

Måske hørte de om den unge løjtnant Thomas Sneums flugt til England i et lille Hornet Moth fly i sommeren 1941. Sneum og hans kammerat medbragte på flyveturen over det kolde hav oplysninger om tyske militærinstallationer i det lille kongerige.

Det besatte Danmark har lagt ramme til Ken Folletts nye spændingsroman, som på dansk har fået den passende titel "London kalder". Romanen foregår i starten af krigen, hvor England var isoleret og kæmpede en desperat kamp for overlevelse. USA var endnu ikke gået ind i krigen, og Stalingrads blodige gadekampe, som ville vende krigens gang, lå endnu år ude i fremtiden. På havet kæmpede englænderne mod de tyske "grå ulve", ubådene som i ulvekobbel angreb forsyningsskibene fra Amerika, og i luften mod tyskernes Messerschmidt og Stukas. Voldsomme tab i luften gav englænderne en snigende fornemmelse af, at tyskerne vidste, hvor de fløj.

Ved et tilfælde falder romanens unge hovedperson, præstesønnen Harald, på øen Sande (Fanø) over en underlig, velbevogtet tysk militærinstallation. En installation, som viser sig at være en radar. En radar, som kan spore de engelske fly. Den unge Oluf er ikke klar over, hvad han har opdaget, men da han kommer i kontakt med en modstandsmand, bliver han klar over betydningen af sin viden. Gennem sin bror og dennes engelske kæreste inddrages han i arbejdet for at få fotografier af radaren. Et arbejde, der kulminerer i den farlige og bidende kolde flyvetur over Nordsøen.

Den dramatiske historie rummer det hele: forræderi og svig, heltedåd og kærlighed, tab og vilje til at kæmpe mod alle odds. Nervepirrende øjeblikke, hvor mørket måske vil sejre.

Beskrivelsen af Danmarks første besættelsesår er realistisk. Samarbejdspolitikken, den spirende modstandskamp, som på dette tidspunkt vel knap kunne kaldes dette. Jødehadet, tyskernes billede af Danmark som venligtsindet og visse kredses flirten med landsforræderi. Set i den sammenhæng virker det godt, at tyskerne i de store træk har biroller i historien, mens kampen primært står mellem danskerne. Beskrivelsen af skurkene er god og giver et meget godt billede af, hvilke motiver der kan føre til landsforræderi. Ligesom nogle af heltene nærmest snubler ind i denne rolle.

"London kalder" er en spændende og yderst underholdende bog. Den giver læseren lyst til at gribe fat i forældre eller bedsteforældre, som har oplevet besættelsen, for at høre de virkelige historier fra dette mørke kapitel i dansk historie.
Vigtigst af alt: hvilket onde var det, der blev bekæmpet, og hvad er læren?

Oversat af Henrik Enemark Sørensen. Cicero, 2003. 404 sider. Kr. 299,-