Sneet inde af Ken Follett

Oprettet: 12.07.2005 - 12:05

Bog: "Sneet inde" af Ken Follett

Et planlagt indbrud mod en medicinalfabrik i Skotland, der skal skaffe dødelige antistoffer til terrorister, besværliggøres af en voldsom snestorm, der hæmmer både forbrydere og forfølgere.

Ken Follett
2005
Cicero

Når den skotske snestorm raser i juledagene, kan man få uventede gæster på besøg - men har de rent mel i posen?

Ken Follett har igen skrevet en spændende roman, denne gang om dødelige vira på en medicinalvirksomhed.
I denne nye roman af Ken Follett befinder vi os på en medicinalvirksomhed, Oxenford Medical. Det er en lille skotsk virksomhed, der forsker i dræbende vira og udvikler antistoffer mod disse.

Sikkerhedschef Antonia Gallo er i knibe: Der er forsvundet to doser forsøgsstof. Det viser sig, at en medarbejder har smuglet stoffet ud sammen med en forsøgskanin. Han har haft skrupler over behandlingen af dyrene, men både mand og kanin findes døde.

Sikkerheden på virksomheden er ellers i top, men endnu et anslag mod virksomheden forberedes: Ejerens søn Kit planlægger et indbrud juleaften. Kit er i spillegæld og ønsker også at hævne sig på faderen, der har fyret ham. Han vil bryde ind på virksomheden og stjæle en portion af de farlige vira for at sælge det videre til terrorister.

Juleaften begår Kit indbruddet sammen med 3 tvivlsomme gangstertyper. Det lykkes for dem at komme igennem alle sikkerhedssystemerne. Desværre bliver det snestorm, så de har besvær med at komme til lufthavnen, hvor en helikopter venter næste morgen. De strander i nærheden af faderens hus og giver den først som uheldige bilister, men afslører sig som de forbrydere, de er.

De tager Kits familie som gidsler – og så ruller historien. Mere skal ikke røbes her. Det er en spændende bog med et godt plot. Follett beskriver de mange tekniske detaljer ved virksomheden og sikkerhedssystemet godt. Bogen er velskrevet – og ikke uden humor.

Oversat af  Peter Skeel Petersen. Cicero, 2005. 330 sider. Kr 299,95,-