Strandtyven af Joanne Harris

Oprettet: 01.08.2003 - 08:00

Bog: "Strandtyven" af Joanne Harris

Mado vender efter års ophold i Paris hjem til sin barndomsø, hvor hendes far stadig er indblandet i en strid mellem øens to halvdele og især turistindtægterne.

Joanne Harris
Hanne Steinicke
2003
Samleren

Joanne Harris har gjort det igen: skrevet en letfordøjelig og samtidig alvorlig fortælling om pigen Mado der vender hjem til sin fødeø Le Devin, en lille ø ud for den franske kyst ved Nantes.

På den lille ø hersker der rivaliserende forhold mellem den rige hovedby La Houssinière hvor turisterne holder til på grund af sandstranden, og den forkrøblede lille by Les Salants hvor Mado er vokset op hos sin far, en indelukket, tavs bådebygger.

Mado er en gæv og beslutsom pige som straks tager del i de interne stridigheder og forviklinger, som er en del af øboernes historie gennem flere slægtled. Sammen med sin ven, Flynn, outsideren og tilflytteren, formår Mado at skabe sammenhold blandt familierne i Les Salants. Mado og Flynn redder den lille fiskerby fra at blive overskyllet af tidevandet og hjælper den til at blive en konkurrent til nabobyen.

Romanen krydres tillige af en del familiære forviklinger som der først løses op for til sidst. Forviklingerne skyldes den splittelse, som øboer befinder sig i: skal de blive boende, eller skal de tage til fastlandet, eller som Mado siger: Alting vender tilbage.

Harris formår som i sine tidligere bøger at skabe en god og fortættet stemning. Som i anden skønlitteratur der foregår i Frankrig (Peter Mayle, Erik Pouplier), er menneskene lette af sind, opfarende, hjertelige, rigtig franske og ganske almindelige. Og netop derfor har Harris' bøger deres berettigelse, for det er læsning til gennemrejse såvel i sindet som i rejsetasken.

Oversat af Hanne Steinicke. Samleren, 2003. 439 sider. Kr 298,-